Maalla ja mailla Maissa maiden tavoilla

Kaikki blogit puheenaiheesta Nicaraguan tiedotusvälineet

Nicaraguan Ortega tiukentaa sensuuria

Nicaraguan poliisi on pidättänyt Nicaraguan opposition tärkeimmän televisiokanavan omistajan ja päätoimittajan eli 100% Notician Miguel Moran sekä toimittajat Lucia Pineda Ubaun ja Veronica Chavezin. Sen lisäksi kanavan signaali on suljettu. Myös 3 muuta televisiokanavaa, meksikolaisen Miguel Gonzalezin omistamat on suljettu.

Toimittajat Nicaraguan hallinnon sensuurin kohteena

”Teidän tulisi laittaa musiikkia ja uutisoida muusta kuin protesteista” Näin viranomaiset viestittelivät huhtikuussa toimittajalle Miguel Moralle. Miguel Mora on 100% Noticias -televisiokanavan omistaja. Mora kieltäytyi ja televisiokanavan signaali suljetiin. Samalla suljettiin neljä muuta televisiokanavaa.

Ortegasta, haamusta ja enkelistä

Remigio Ángel González on Meksikossa syntynyt guatemalalainen miljonääri, joka omistaa lukuisia televisiokanavia Keski-Amerikassa. Gónzález perusti ystävänsä Ortegan kanssa televisiokanavan Canal 4 vuonna 1992. Televisiokanava on nyt Ortegan perheen omistuksessa, Myöhemmin Gonzalez perusti Nicaraguaan kanavan Canal 13, jonka televisiouutinen ”Acción 10” on tällä hetkellä maan suosituin.

Nicaragualaisten tyytymättömyys purkautuu megamarsseihin

Muutama tunti sitten Managuassa marssittiin sankoin joukoin jo kolmatta kertaa rauhan puolesta ja Ortegan hallintoa vastaan. Rauhallisia marsseja oli myös viidessä muussa suuressa kaupungissa. Marssissa oli vain yksi lippu: Nicaraguan lippu.

Presidenttiparilla oli oma tapahtumansa, mutta hallituksen tiedotusvälineet ovat käyttäneet vanhoja kuvia mainostaakseen tapahtumaansa. Venezuelalainen Telesur meni pidemmälle ja väitti, että tämä sinivalkoinen marssi oli Ortegan puolesta. Se ei pidä paikkaansa.

Nicaraguan itsenäiset toimittajat ahtaalla

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä