Maalla ja mailla Maissa maiden tavoilla

Kaikki blogit puheenaiheesta Kehittäminen

Piilotetaanko innovaatiorahoitus yhtiöihin?

Valtion kehitysyhtiö Vaken käyttötarkoitus on jäänyt epäselväksi jopa Valtiotalouden tarkastustusvirastolle. https://yle.fi/uutiset/3-9685989 . Toimintatapaa ihmetteli myös lainsäädännön arviointineuvosto. https://vnk.fi/documents/10616/2913095/Lausunto%2Bvaltion%2Byhti%C3%B6om...

Kaivinkone- vai teelusikkatiedettä? (2)

Esittelen tässä kirjoitussarjan toisessa osassa tutkimuskirjallisuutta ja empiriaa, jonka perusteella pidän pätevänä hypoteesina, että hyvin iso osa vaikuttavaksi luullusta tai tarkoitetusta nykyisestä tutkimuksesta on vaikuttavuudeltaan hyvin heikkoa tai jopa negatiivista.

Lisäksi esittelen hypoteesin antia suhteessa pariin ajankohtaiseen puheenaiheeseen eli sukupuolten tasa-arvon toteuttamiseen ja alhaiseen syntyvyyteen.

Jared Diamond on esittänyt valtiotason hyvinvoinnin perustaksi erityisesti suotuisaa ilmastoa ja muita maantieteellisiä syitä.

Kaivinkone- vai teelusikkatiedettä? (1)

 

Professori Kari Enqvist vertaa tiedettä eräässä populaarissa kirjoituksessaan lapioon:

 

“Jos pitää kaivaa oja, jokainen ymmärtää, että 

lapio on paljon tehokkaampi menetelmä kuin 

raamatunlauseiden toistelu. Sikäli kuin tiedän, 

yhtään ojaa ei ole jälkimmäisellä keinolla saatu aikaan.”

 

Puoluejärjestelmän laatua voi oikeasti parantaa

Osmo Soininvaara kirjoitti helmikuussa 2018 neljä ansiokasta analyysiä Suomen puolueista eli Kokoomuksesta, SDP:stä, Keskustasta ja Vihreistä. Suosittelen lukemaan ne. Ovat ajatuksia herättäviä, epäilemättä monilta osin aivan oikeaan osuvia. Jos puolueissa toimivat ihmiset ottavat Soininvaaran neuvoista vaarin, niin puoluejärjestämä voi oikeasti parantua.

Rajaudun tässä kirjoituksessani täydentämään Soininvaaran kritiikkiä yhden sellaisen seikan osalta jota pidän hyvin tärkeänä, mutta jonka Soininvaara on jättänyt huomiotta.

Länsimetro puuroutti Pääkaupunkiseudun läntisen joukkoliikenteen

Länsimetro puuroutti Pääkaupunkiseudun läntisen joukkoliikenteen

Espoossa asuva ja Helsingin kantakaupungissa työssä käyvä sukulaismies kertoo mitä on tapahtunut kun Länsimetro alkoi liikennöidä:

”Minä olen nyt muutaman päivän kulkenut Metrolla (kun ei millään muulla voi). Vähän rauhallisestihan matka taittuu, metro toki toimii. Ennustin aikanaan, että työmatkani pitenee 15-20 minuutilla per suunta. Olin väärässä. Se piteni 25-30 min.  

Liikennekaaosta odotellessa.

HSL:n ja Espoon osaamattomuus Metron lopullisessa käyttöönotossa voi aiheuttaa liikennekaaoksen. Noin sadantuhannen ihmisen liikkuminen muuttuu yhtäaikaa Espoossa vuodenvaihteessa, kun metron liityntäliikenne käynnistyy ja suorat linjat Helsinkiin loppuvat. Jos 10 prosenttia matkustajista vaihtaisi bussista autoon eikä metroon, syntyisi kaaos teillä ja liikenne tukkeutuisi.

Sen sijaan, että ongelma ratkaistaisiin jo nyt, virkamiehet päättivätkin perustaa ”komitean” seuraamaan tilannetta ja varautumaan mahdolliseen kaaokseen (HS 13.12.).

Miksi Obamacare uudistus saatiin toimimaan mutta SOTE on vaikeuksissa?

USA:n hallituksen Department of Health and Human Services ajautui vaikeuksiin yrittäessään luoda järjestelmää, jolla Obamacare terveydenhuoltouudistus toteutettaisiin. Digitaalinen palvelu, jota oli 3 vuotta kehitetty ja joka oli maksanut 800 miljoonaa dollaria, osoittautui katastrofiksi. Tässä vaiheessa hallitus pyysi apuun kehittämisen ja Lean Startupin hallitsevia asiantuntijoita mm Googlelta. Systeemi saatiin toiminaan ja kehittymään  parissa kuukaudessa (Startup Way, Eric Ries 2017).

Ministerit unohtivat Finnveran ja innovaatiojärjestelmän puutteet.

Hesarin kolumnissa 27.10. ministerit Lintilä ja Mykkänen perustelivat Tekesin ja Finpron yhdistämistä uudeksi Business Finlandiksi suomalaisen myynnin ja markkinoinnin heikkoudella. Kuulemma häviämme tässä kansainvälisille kilpailijoille.

Tarjouksia, joista ei voi kieltäytyä..vai voiko?

Kriittinen ajattelu ja vallitsevien käsitysten kyseenalaistaminen on uuden luomisen lähtökohta innovaatiotoiminnassa. Kun uusia ideoita sitten löydetään, pitäisi näitä pystyä myös tarkastelemaan kriittisesti, ettei tuhlata voimavaroja sellaiseen, joka on tuomittu epäonnistumaan. Jäljelle jää sitten ne oudot ja uudet ajatukset, joista emme tiedä miten niille käy. Resurssit pitäisi keskittää näiden jälkimmäisten tutkimiseen. Amerikkalainen Elon Musk pystyy tuottamaan molempia. Hyvänä myyntimiehenä Musk pyrkiin luomaan itsestään henkilöbrändin, joka on kritiikin ulottumattomissa.  

Helsingistä Tukholmaan 30min:ssa HYPERLOOPilla: Astutko kapseliin?

Hyperloop on amerikkalaisen Elon Muskin keksintö, jota käytiin Suomessakin markkinoimassa. HyperloopOne niminen firma kehittää putkea, jonka sisällä kapselissa olevat ihmiset voivat siirtyä lähes äänennopeudella alipaineessa paikasta toiseen. Helsingistä Tukholmaan siis n. 30min:ssa. Markkinamiehet ilmoittivat lehtitietojen mukaan HKI-Tukholma radan investoinniksi 19 miljardia. Koska ratkaisua ei ole suunniteltu eikä kokeiltu on Muskin esittämä hinta-arvio hatusta tempaistu. Käyttökustannuksia ei myöskään kukaan ole esittänyt. Energiantarve tyhjön ylläpitämiseen lienee melkoinen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä