Maalla ja mailla Maissa maiden tavoilla

Romanihistorian opetusta kouluihin

  • Romanien lippu
    Romanien lippu
  • Lapin yliopiston pro gradusta.
    Lapin yliopiston pro gradusta.
  • Romanien kansallispäivän kunniaksi.
    Romanien kansallispäivän kunniaksi.

Tänään vietetään romanien kansallispäivää. "Vuonna 1971 Lontoossa pidettiin ensimmäinen kansainvälinen romanikongressi, jossa myös hyväksyttiin romanien virallinen lippu. "

 Suomessa juhlapäivä pääsi almanakkaan vuonna 2014. Kesti kauan ennen kuin valtakunnallisen romaniasiain neuvottelukunnan tekemä ensimmäinen ehdotus vuodelta 2001 pääsi kalentereihin.  Romaniväestön asemassa on yhä haasteita, kuten koulutuksessa, sosiaalisissa ja sivistyksellisissä olosuhteissa.   Yhä tänä päivänä ennakkoluulot elävät vahvana niin Suomessa kuin muissa Euroopan maissa.

Espanjassa nyt romanipäivänä on tuotu esiin tärkeän ehdotuksen romaniväestön historia lisäämisestä koululaisten oppikirjoihin. Sellaista historiaa ei nyt opeteta.  Ehkä erehdyn, mutta näyttää siltä, että myös suomalaiset koululaiset saavat liian vähän tietoa romanikansan historiasta. Ainakin yläasteella opetetaan, kuten linkissä olevassa Lapin yliopiston pro gradussa sanotaan. Eri asia on tapa miten romaneita esitetään. Ala-asteilla romaneista ilmeisesti opetetaan hyvin niukasti. Siihen pitäisi saada muutosta.

Lähteet:

https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/59752/Korva.Minna-Maarit.pdf?sequence=1

http://www.romanit.fi/opetus/opettajille/

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (34 kommenttia)

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Tiesitkö, että romanilapset ovat pääsääntöisesti osallistuneet perusopetukseen vasta parinkymmenen vuoden ajan :

http://www.oph.fi/ajankohtaista/tiedotteet/101/0/s...

Käyttäjän amgs kuva

Kyllä. Viranomaiset taisivat olla aika kielteisiä ja myös medioissa romaneita käsiteltiin kielteisesti.

Juha Hämäläinen

#3.

Jaa että oltiin kielteisiä ja siksi eivät romanit olleet koulusta kiinnostuneita.

Olin nuorena sijaisopettajana peruskoulussa ts kansakoulussa. Luokillani olleet pari romania eivät vain jaksaneet ilmestyä kouluun pyynnöistä huolimatta.

Oli varmaan minunkin vikani, kun aiheutin ahdistusta pyytämällä näitä istumaan nokka opettajaan päin tai olemaan lörpöttelemättä läpi tunnin omiaan. Olihan se rankkaa syrjintää.

Armeijassa alokasyksikössäni oli romani. Hän tuli tunnetuksi siitä, että hän oli ainut ukko 150 miehen komppaniassa, joka ei pystynyt olemaan edes 10 sekuntia paikallaan rivissä. Ei sitten millään konstilla.

Hän toki sai tästä ojennusta ja tuli ahdistuneeksi. Laitoin hänet toisen häirikön kanssa metsäleirin jälkeen kelaamaan viestikaapelit metsästä. Hän syytti komppanian päällikölle joutuneensa rasismin kohteeksi. Että sellaista.

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen Vastaus kommenttiin #20

Meidänkin koulussa oli pari romanipoikaa. Pojat tulivat kouluun kun perhe sattui olemaan paikkakunnalla ja pojat sattuivat olemaan sillä tuulella. Opettaja lähetti kotiin muistutuksia, että Suomessa on oppivelvollisuus, mutta patistelut eivät auttaneet. Kyllä he oppivat ainakin lukemaan ja kirjoittamaan. Joskus oli pieniä tappeluja valkolaisten ja romanien välillä koulun takana, mutta mitään vakavampaa ei tapahtunut.

Kukaan kyläläisistä ei tainnut tietää millä romaniperheet hankkivat elatuksensa. Hevosia heillä oli ja monet kiessit ja reet, ja markkinoilla eri puolilla Suomea käytiin ahkerasti. Muuten silloin kukaan ei käyttänyt romaneista sanaa romani. Syrjintää tietysti saattoi olla, mutta se ei ollut erityisen näkyvää. Eikä kukaan kyläläisistä puuttunut millään muotoa romanien elämäntyyliin.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Juho, ei pidä paikkaansa.
Kyllä minunkin koulunkäynnin aikaan, josta on sentään yli ½ vuosisataa, romanit kävivöt kansakoulua.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Tarkoitin sitä, että nykyisin romanilapsetkin suorittavat pääsääntöisesti oppivelvollisuutensa peruskoulussa - 30...40 vuotta sitten romanilapsilta jöi koulunkäynti usein kesken kiusaamisen tms. vuoksi ja useimmat koulunsa loppuun käyneistä saivat ainoastaan välttävän päättötodistuksen...

http://www.romanit.fi/opetus/mita-nyt/lyhyt-koulutie/

Käyttäjän EsaPaloniemi kuva
Esa Paloniemi
Käyttäjän amgs kuva

Väärin kirjoitettu historia ei muista ansioituneita romaneita. Esimerkiksi romanit osallistuivat sotiin Suomen armeijassa, mutta siitä ei puhuta eikä siitä millainen kohtelu he saivat sotien jälkeen.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen

Mitkä olisi sinun mielestä hyvät tarinat romanikulttuurin historiasta, jotka voisi kirjaan ottaa mukaan...esim. yhteiskunnan rakentamiseen vaikuttaneet toimet?...historian kannalta merkittävät henkilöt?

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Sodissamme kaatuneille romaneille on pystytetty hieno muistomerkki Helsinkiin Hietaniemen sankarihautausmaalle aivan Marsalkka Mannerheimin haudan läheisyyteen.

Jos todella haluaa kunnioittaa heidän tekojaan eikä pelkästään niistä kirjoitella, suosittelen lämpimästi kunnianosoituskäyntiä kyseiselle muistomerkille.

Käyttäjän ArjaNikali kuva
Arja Nikali

Aika vähäiset tiedot romanien historiasta on, jos ei tiedä muuta kuin tehdyistä rikoksista. Olisi tosiaan hyvä saada Suomen vähemmistöjen historiaa enemmän koulujen opetukseen. - En muuten oikein hiffannut, miten tuo alfalttikukan blogilinkki liittyy aiheeseen.

Käyttäjän anitaorvokki kuva
Anita Koivu

Ei tässä nyt kannata haalia mitään poliittisia irtopisteitä. Hyvä, että meillä vietetään Romanien kansallispäivää. Sehän merkitsee oman identiteetin merkityksen nousuna koko yhteiskunnassa.
Oppivelvollisuuslaki tuli Suomeen pian itsenäistymisen jälkeen eli 1921. Yksinhuoltajan tyttärenä äitini alkoi koulun jo 1918. Koulunkäyntiä järjestivät eräät kunnat kaikille lapsille heti Suomen itsenäistyttyä. Se oli tarkoitettu myös romaanilapsille. Itse olen ollut opettajana jo vuodesta 1970 ( nyt jo eläkkeellä) ja minun opetuksessani on ollut myös romaanilapsia.
Anan mainitsemassa artikkelissa puhuttiin muutoksesta, joka on tapahtunut eri aikoina romaanien suhtautumisessa koulutukseen.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Ihmettelen kyllä, että et pitkän opettajanurasi aikana vielä oppinut kutsumaan romaneja romaneiksi.

Romaani on kirja.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

"Romaani on kirja."

Ihmisen sisäkalut eivät ole sijoittuneet aivan symmetrisesti. Mustalaismies todettiin harvinaiseksi tapaukseksi, jonka sydän on enämpi oikealla puolella. Lääkäri kutsui häntä leikillisesti käännösromaniksi.

Käyttäjän JuhaniKleemola kuva
Juhani Kleemola

Koulun historiassa käsitellään merkittäviä historiallisia asioita. Jäin miettimään, mitä niin merkittävää romanit tai joku romani on 500 vuoden aikana saanut aikaan, jotta se tulisi käsitellä koulun historiantunnilla? Olisiko blogin kirjoittajalla esimerkkejä?

Käyttäjän ArjaNikali kuva
Arja Nikali

Historiassahan käsitellään kaikenlaisia asioita, ei vain merkittäviä tekoja. Romanit ovat osa Suomen vähemmistöjen historiaa.

Käyttäjän LiubovCherezova kuva
Liubov Cherezova

Myös saamelaisten ja tataarien historiaa sekä muiden vähemmistöjen? Eikö he kaikki kuuluvat myös esimerkiksi Suomen kansaan, miksi pitäisi erotella?

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Nuorison yleistiedon määrä laskee ja ilmeisestikin kouluissa ei opeteta historiaa siinä määrin kuin ennen.
Ana, mitähän nykyisistä historian kirjoista pitää vielä jättää pois, että saadaan romanit tilalle?

Käyttäjän mjkrie kuva
Mika Riekki

Äh, ainahan historia on kirjoitettu väärin jonkun mielestä, koska se on tiivistelmä, keskimääräinen arvio aiemmin tapahtuneesta ja sen seurauksista, tai sitten aikalaisten omia, subjektiivisia kuvauksia. Riippuu siis, keneltä kysytään.

Itsekkään en muista välttämättä oikein kaikkia eilisen päivän tapahtumia, tai jos sattuisin jonnekin jossa tapahtuu, niin helposti ainoastaan ne omakohtaisesti ikävät asiat jäävät mieleen (jota en lähde avaamaan, koska se oli lähinnä huvittava yksittäistapaus), ja se sitten kyllä tukee tuota "virallista" käsitystä. Pointti oli, että he erottuivat romaneina, ei poikajoukkona.

Voihan sitä virallista käsitystä lähteä muuttamaan, mutta suurempi este on kyllä mun mielestä se, että he nimenomaan erottuvat/esiintyvät romaneina, ja kaikki edustavat silloin sitä viiteryhmää. Kansallisasun käyttöäkään en oikein ymmärrä? Joku harrastus? Kätevä pitää päällä, muodikas, halpa ja helppo saatavuus? Vai yhteisön paine.

Vähän niinkuin esim. Jehovan todistajat. Jos heilläkin olisi jokin oma "kansallisasu", niin luulen että se kyllä vaikuttaisi muiden ihmisten suhtautumiseen. Tai joku liivijengi. Eiks nekin ole kaikki rikollisia?

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Romanit voisivat kiertää Suomen kouluissa kertomassa omasta historiastaan ja kulttuuristaan ja sopeutumisestaan suomalaiseen yhteiskuntaan viimeisen 500 vuoden aikana.

Hienoa olisi, jos tähän merkittävään työhön saataisiin mukaan romaniprofessoreita ja menestyneitä romaniliikemiehiä ja - naisia. Luonnollisesti joku ikivanhaa romaniperinnettä edustava hevosmies olisi mukava kevennys modernin elämänmenon kyllästämässä kouluyhteisössä.

Käyttäjän anitaorvokki kuva
Anita Koivu

Anteeksipyyntö Toivoselle ja muille kirjoitusvirheestäni!

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Anteeksipyyntö kannattaa osoittaa romaneille.

Käyttäjän anitaorvokki kuva
Anita Koivu

Miestäni ulkomuotonsa perusteella luullaan usein romanimieheksi, että ihan samaa suomalaista kansanosaa ihan mieluusti olen.

Käyttäjän anitaorvokki kuva
Anita Koivu

Romanit ovat ihmisläheisiä ja ymmärtäväisiä eli tuskin virheestäni niin suurta haloota tekevät mitä minua paljon viisaammat.

Käyttäjän mattiosaisa kuva
Matti Säisä

Romanien kulttuurilla ja tavalla elellä elämäänsä, suhtautua ympäröivään maailmaan on vahvat ja pitkät juuret. Tarve pitää kiinni siitä mikä on heille tuttua on kovin voimakkas mikä vuosisatojen saatossa on pitkittänyt ja hankaloittanut heidän sopeutumistaan valtaväestön elintapoihin.
Mutta mikähän tässä sitten on kana ja mikä muna. Onko vika suomlaisuudessa, syrjitään tai ainakin arvostellaan kun eivät joka käänteessä käyttäydy kuin valtaväestö vaiko romaneissa kun eivät pysty tai halua enemmän sulautua valtavirtaan.

Käyttäjän HaMi kuva
Hannu Rautomäki

Idealistisella blogistilla ei ilmiselvästi ole kokemusta ja tietämystä romaneista.

Koululaitos sellaisenaan on aina edustanut romaneille uhkaa omalle kulttuurille, ja siellä on käyty lähinnä syömässä kun on se koulupakkokin.
Pitkälle kouluttautuneet romanit ovat erittäin harvassa ja erittäin harvassa ovat työssä käyvätkin.
Todellisuudessa romaneilla ei ole haluakaan sopeutua valtakulttuuriin, vaan säilyttää omat tavat ja perinteet. Valkolaisen tavoin opiskelu ja työskentely palkkatyössä ei ole romanikulttuuria.
Mitä romanihistoriasta olisi tarkoitus opettaa kouluissa? Tietävätkö romanit oman historiansa? Sattumoisin juuri romanihistoriasta heiltä olen kysellytkin, ja kerrottavaa ei ole ollut.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Nykykoulussa opetetaan historiaa ja samalla Suomen historiaakin liian vähän. Edes omana kouluaikanani ei Suomen lähihistorista (vuodesta 1918 ja siitä eteenpäin)opetettu paljon mitään. Nyt asia on epäilemättä vielä huonommin, sillä lukiossa voi halutessaan välttyä historian opiskelulta lähes kokonaan.

Olisi siis syytä panostaa Suomen historiaan. Toki vähemmistöjen asioista on pidettävä huolta, mutta kokonaisuus huomioon ottaen.

Käyttäjän amgs kuva

Kiitos Pekka, kommentista! Juuri näin.

Niille, jotka kysyvät merkittävistä romaneista, tässä tämä linkki: http://www.romanit.fi/kulttuuri-ja-taide/musiikki/...
Remu ja Amadeus ovat mahtavia artisteja.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Remu Aaltonen on etnisesti ainoastaan puoleksi romani.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #33

Silti useaan kertaan tuomittu huumerikollinen. Oiva esimerkki kasvavalle nuorisolle ja toiveikkaille musiikin harrastajille.

https://www.rumba.fi/uutiset/kolumni-viesti-teille...

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Täällä Bulgariassa, jossa ongelma on suuri, on tehty laki, jonka mukaan niistä lapsista, jotka eivät käy koulua, ei makseta lapsilisää. Nyt joka ikinen lapsi käy koulua. Mutsit ja faijat pitävät siitä huolta!

Jaa, mikä on se ongelma?
Kun vuosikymmeniä tätä paaria-luokkaa on käytetty - ja käytetään vieläkin, vain raskaissa pelto ja "lapio-töissä", eli otettu pois tulevaisuus, niin ongelma on väistämätön. Siis kierre => ei koulutusta => ei tulevaisuutta. Ja kun viiteryhmällä ei ole tulevaisuutta => miksi käydä koulua?
Tämä kierre on siis nyt katkaistu. Tulos nähdään pari sukupolvea myöhemmin.

Tänä päivänä romaneille maksetaan täällä 0,50€-1€ per työtunti. (Vastaa Suomen hintatsossa n. 2,5€-5€/tunti). Toki joillekin maksetaan enemmän ammattitaitoisesta työstä, esim. katontekijät/-korjaajat.
Ongelma on universaalinen: Jos isä "ei näe tilipussissaan pojalle edes käytettyä polkupyörää...", miksi poika näkisi syytä toimia "mitenkään".

Henry

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Maailmassa paljon opittavaa. Ei kaikkea kerkeä. Jospa ensin oppisimme jotain saamelaisten/lappalaisten historiasta, jotka maassamme romaneja pitempään vaikuttaneet.

Käyttäjän amgs kuva

Yhteenvetona siis lisää historiaa joukossamme asuvista eri ihmisistä. Miten oppisimme tuntemaan toisiamme, jos emme tiedä historiastamme?!

Käyttäjän TapaniHyyti kuva
Tapani Hyytiä

Tyhjänpäiväistä pikku politikointia ja kantasuomalaisten opastusta suomen historiasta.Mustalaismiesten kanta on tullut ainakin minulle selväksi.Puhuttelutyyli heitä kohtaan takaa mustalaisuuden joiksi he keskenäänkin itseään kutsuvat.Sosiaali-tantat keksivät pätevyydentarpeessaan sanan romani ja lantalaisia työrajoitteisiksi joista osa oli ennen-vanhaan puliukkoja.Mitä ovat kirjat Tuntematon sotilas,Täällä Pohjantähden alla ,Ryysyrannan Jooseppi ja Kim Lähteen romaani Loppuluisu.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset