Kurjuudesta pakeneminen ei voi olla rikos
Vuosi sitten, helmikuun alussa Italia ja Libya allekirjoittivat sopimuksen muuttoliikkeen hillitsemiseksi Välimerellä. Libya lupasi silloin kitkeä ihmissalakuljetusta ja Italia puolestaan lupasi Libyalle taloudellista apua ja koulutusta rajavartiostolle.
Euroopan Unionin maat ulkoministerin Federica Mogherinin suulla antoivat tukensa Italian ja Libyan sopimukselle siitä huolimatta, että Libya ei ole allekirjoittanut Geneven pakolaissopimusta pakolaisten oikeudellisesta asemasta.
Nyt kun on kulunut yli vuosi kyseisen sopimuksen solmimisesta on asiallista kysyä, mitä on tapahtunut. Amnestyn sivuilta selviää, että kyllä, Italia on valmentanut 153 libyalaista rannikkovartijaa ja sotilasta. Italia ja EU ovat toimittaneet veneitä Libyan rannikkovartiostolle, samalle, joka vuoden 2017 aikana pysäytti noin 20.000 ihmistä ja palautti heidät Libyan pahamaineisiin pidätyskeskuksiin.
Libyassa on arvioiden mukaan noin 30 pidätyskeskusta. Pidätyskeskuksissa ihmiset joutuvat olemaan kuukausia ahtautuneina konteissa kaltereiden takana. Moni joka on käynyt Libyan pidätyskeskuksissa, on nähnyt nälkiintyneitä ja traumatisoituneita ihmisiä vanhuksista lapsiin.
Monet pidätetyt kertoivat YK:n edustajille kärsineensä pahoinpitelyä ja raiskauksia vartijoiden ja salakuljettajien käsissä. Viime marraskuussa CNN julkaisi videon Libyassa tapahtuvista orjakaupoista. On myös tiedossa, että Libyan rajavartiosto kohtelee ihmisiä kaltoin myös merellä.
Libya myös palauttaa siirtolaisia kotimaahansa. Viime vuonna 19.370 siirtolaista on palautettu kotimaahansa.
Osa pidätyskeskuksista on kaukana Tripolista, etelässä, siellä johon ihmisvirrat saapuvat muista Afrikan maista. Tietävästi Italian sisäministeri Marco Minniti on sopinut etelän pormestareiden kanssa (ja joidenkin toimittajien mielestä aseistettujen joukkojen kanssa!) ihmisvirtojen pysäyttämiseksi. Miljoonia euroja virtaa myös Libyan eteläosiin.
Italiassa sopimuksen toimivuuteen ollaan oltu tyytyväisiä. Viime vuoden marraskuuhun mennessä maahanmuutto Italiaan oli laskenut 67 prosenttia. Sen sopimuksen myötä myös moni poliitikko muistakin EU:n maista on nyt puhunut siirtolaiskeskusten perustamista Afrikan puolella. Pois silmistä, pois mielestä!
Pakolaisleirien perustamista puolustavat unohtavat täysin sen, että sellaisissa maissa , kuten Libyassa ei ole edellytyksiä keskusten kuin keskusten perustamiselle ihmisoikeuksia kunnioittaen.
Kansainvälisen siirtolaisuusjärjestön IOM:n arvion mukaan vuodesta 2000 viime kesäkuun loppuun yli 33 000 siirtolaista on kuollut tai kadonnut Välimerellä.
Pitää paikkansa, että Välimeri on iso hauta, mutta pidätyskeskukset, pakolais- ja siirtolaisleirit eivät ole nykymuodossa oikeudenmukaisia ratkaisuja. Italian ja EU: n ratkaisu on ollut siirtää pakolaiskriisi kauemmaksi EU: n rajoilta. Italian ja Euroopan unionin pakolaispolitiikka tai operaatio on kallis, mutta ennen kaikkea epäinhimillinen.
Rajojen sulkeminen ei ole ratkaisu siirtolaisongelmaan vaan muun muassa lähtömaissa valitsevien olosuhteiden muuttaminen ja kohentaminen. Tyttöjen koulutukseen panostaminen on yksi tehokkaimmista keinoista kurjuuden vähentämiseen. Tarvitaan uudenlaista kehitysyhteistyötä köyhyydessä elävien yhteisöjen kanssa. Jyrkkä ei aseviennille ihmisoikeuksia rikkovien maiden kanssa. Pakolaiskiintiön kasvattaminen on sekin yksi ratkaisu.
Kurjuudesta pakeneminen ei voi olla rikos. Rikos on se, että bisnes ihmisillä voi hyvin Libyassakin, valitettavasti Euroopan Unionin maiden hyväksynnällä!
Lähteet:
https://yle.fi/uutiset/3-9947550
https://www.savonsanomat.fi/ulkomaat/Italia-ja-Libya-kahdenv%C3%A4liseen…
http://edition.cnn.com/2017/11/14/africa/libya-migrant-auctions/index.html
https://elpais.com/internacional/2017/10/19/actualidad/1508411791_862455.html
https://elpais.com/internacional/2017/10/19/actualidad/1508411791_862455.html
Pitäisi Eu maiden kuten Italian valvoa että leireissä on inhimilliset oltavat.. muuten tämä heidän idea on hyvä !
Ilmoita asiaton viesti
”Pitäisi Eu maiden kuten Italian valvoa että leireissä on inhimilliset oltavat”
Miten valvoa?
Ja millä rahalla? Tuo maksaisi kymmeniä miljardeja.
Ilmoita asiaton viesti
Italia valvoamassa omia tekemisiä! Ehdotuksesi ei kuulosta hyvältä. Se olisi kuin pukki kaalimaan vartijana.
Idea on hyvä, jos hyväksyy ihmisten oikeuksien polkemista. Libyan rannoilla ja sisämaassa tapahtuu hirmutekoja. Koska emme näe niitä, kuvittelemme, että sielä kaikki on hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
”Italia valvoamassa omia tekemisiä! Ehdotuksesi ei kuulosta hyvältä.”
Itse ehdotit tekoja. Italiako ei kelpaa?
Kuka sinne sitten menee oloja parantamaan ja naisia kouluttamaan?
”Libyan rannoilla ja sisämaassa tapahtuu hirmutekoja.”
Niin, että kuka niitä estäisi? Ja miten?
Ilmoita asiaton viesti
”Niin, että kuka niitä estäisi? Ja miten?” on tullut selväksi, ettei Italia estää. Ihmisoikeuksien loukkauksista kiinnostuneet mepit voisivat vaatia EU:lta puolueetonta tahoa tutkimaan ja seuramaan Libyan ja Italian sopimuksen toteuttamista.
Ilmoita asiaton viesti
”on tullut selväksi, ettei Italia estää.”
Miksi Italian pitäisi estää? EU:n ongelmahan se on.
”Ihmisoikeuksien loukkauksista kiinnostuneet mepit voisivat vaatia EU:lta puolueetonta tahoa tutkimaan ja seuramaan Libyan ja Italian sopimuksen toteuttamista.
Eikös siellä ole puolueettomia osapuolia vaikka kuinka monta? On UNESCO, UNCHR, YK, SPR,..Eikö ne osaa?
Nythän ongelmana on ollut se, ettei avustusjärjestöt kunnioita Libyan viranomaisten tahtoa, vaan toimivat omavaltaisesti Libyan johtoa vastaan.
”Avustusjärjestöjen mukaan Libyan rannikkovartiosto on käyttäytynyt uhkaavasti ja aggressiivisesti ja jopa ampunut järjestöjen aluksia.”
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20170814220032529…
Ilmoita asiaton viesti
Maailmassa on n. 6 miljardia ”kurjuudessa” elävää. Pitäisikö meidän ottaa heidät kaikki pakolaisiksi Suomeen ja Eurooppaan?? Vai pitäsköhän syntyvyyttä säännöstellä?
Ilmoita asiaton viesti
”Pakolaiskiintiön kasvattaminen on sekin yksi ratkaisu.”
Miten tehokkaaksi arvelet tätä ratkaisua? Ja mikä on riittävä kurjuuden aste Eurooppaan siirtämisen perusteeksi? 6.3 miljardia ihmistä elää kurjemmin kuin kurjinkaan suomalainen.
Tietenkään paremman elämän tavoittelussa ei ole mitään väärää, mutta kyllä se pitää tapahtua kestävällä tavalla. Se ei voi tarkoittaa sitä että siirretään vastuu omasta elatuksesta jollekin toiselle.
Ilmoita asiaton viesti
Tähän tabukysymykseen ei saada ikinä vastausta. Hiljaisuus on käsin kosketeltavaa.
Ilmoita asiaton viesti
Muuttohalukkaiden määrät ovat niin suuria, että on heikko ajatus pitää rajat auki tulijoille EUssa. Muistetaan, että Eurooppaan on muuttanut miljoonittain muukalaisia ja muuttaa edelleen. Määrät on vain pidettävä kurissa.
Luvaton rajanylitys on rikos sinällään, mutta suurempi rikos on sallia massamuutto. Se tuhoaa tuhat vuotta rakennetun Euroopan. Mantereemme on myös jo tarpeeksi täyteen ahdettu. Ei tästä ole syytä tehdä täyteen tupattua aluetta, jonka luonto pilataan ylikansoituksella.
Väestönkasvu on saatava loppumaan. Se on pääasia. Eurooppaan muutto ei todella ole ratkaisu väestönkasvuun Afrikassa ja Aasiassa tai Lähi-Idässä.
Ilmoita asiaton viesti
”Miten tehokkaaksi arvelet tätä ratkaisua? Ja mikä on riittävä kurjuuden aste Eurooppaan siirtämisen perusteeksi? 6.3 miljardia ihmistä elää kurjemmin kuin kurjinkaan suomalainen”
Et ole ollut yksi tai kaksi päivää Puheenvuorossa ja varmasti olet hyvin perillä pakolaisasioista ja siksi ajattelin, että kysymyksesi oli, anteeksi vain, typerä. Yksi vanhemmista ja yleisimmistä perusteluista, joilla turvapaikanhakijoita vastustetaan on ollut se, että osa turvapaikanhakijoista ei olisi todellisen avun tarpeessa vaan he tulisivat vain hyvää elämää hakemaan (ihan kuin hyvän elämän tavoitteleminen olisi kamala rikos eikä aktiivisuuden merkki.). Pakolaisten tilanne on toinen. Ensiksi siis Pekka, unohdit, että niistä miljardeista, jotka elävät kurjuudessa vain pieni osa lähtee Eurooppaan astia apua hakemaan. Suurin osa on kehitysmaissa olevissa pakolaiskeskuksia. Jos haluamme auttaa avun tarpeessa olevia, pakolaiskiintiön kasvattaminen on yksi ratkaisu siihen. Sellainen ihminen joka on saanut pakolaisstatuksen jo pakolaiskekuksessa täyttää niitä kriteereitä avun saamiselle.
Kommentissasi sekoitin pakolaisia, turvapaikanhakijoita ja/tai siirtolaisia.
Ilmoita asiaton viesti
Kehitysmaiden ongelma on liiallinen väestönkasvu, ja se ei ole meidän ongelmamme.
Ilmoita asiaton viesti
#59
Kyllä se on meidän kaikkien ongelma. Tavalla tai toisella ne ongelmat vaikuttavat myös meihin.
Ilmoita asiaton viesti
Tulee kaikkia koskeva ongelma, mikäli päästämme lowIQ-highBreeding populaatiota Eurooppaan, mutta jos laitamme rautaa rajalle, niin ei koske meitä.
Ilmoita asiaton viesti
#78
Kyllä me samalla planeetalla eletään eli samassa ekosysteemissä joten kyllä koskee.
Ilmoita asiaton viesti
Elämme samassa biosfäärissä, mutta erilaisissa ekosysteemeissä.
Se, että osa haluaa tuhota oman ekosysteeminsä nussimalla, on heidän oma asiansa.
Ilmoita asiaton viesti
#82
Sinulla on kyllä hassuja juttuja. Kyllä me elämme ihan samassa ekosysteemissä. Sitä paitsi vaikka sinä et heidän kohtalostaan välittäisikään et voi sille mitään että moni muu välittää. Ja silloin heidän kohtalonsa vaikuttaa myös sinuun sitä kautta.
Ilmoita asiaton viesti
Ekosysteemi – Wikipedia
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ekosysteemi
Ekosysteemi tarkoittaa luonnoltaan verraten yhtenäisen alueen eliöiden ja elottomien ympäristötekijöiden muodostamaa toiminnallista kokonaisuutta. Siihen sisältyvät niin luonnon elolliset kuin elottomatkin kohteet tietyllä rajatulla alueella, esimerkiksi metsässä tai lammessa. Ekosysteemejä rajaavat maantieteelliset rajat …
Biosfääri (kr. βίος, bios, elämä ja σφαίρα, sfaira, kehä) eli elonkehä on maapallon pinnan osa, jolla elämä on mahdollista.
Ilmoita asiaton viesti
#94
Myös Maapallo on ekosysteemi. Esimerkkinä vaikkapa ilmastonmuutos.
Ilmoita asiaton viesti
Osa ekosysteemeistä hyötyy ilmastonmuutoksesta ja osa kärsii, joten siksikään ei ole järkevää käsitellä maapalloa yhtenä ekosysteeminä.
Ilmoita asiaton viesti
#98
Ekosysteemissä yksi vaikuttaa kaikkeen ja kaikki yhteen. Vaikutus tavalla ei ole merkitystä.
Ilmoita asiaton viesti
Ana María Gutiérrez Sorainen: – ”(ihan kuin hyvän elämän tavoitteleminen olisi kamala rikos eikä aktiivisuuden merkki)”
Hyvän elämän tavoittelemisessa ei tietenkään itsessään ole mitään väärää, vaan se on hyvä asia, mutta se pitää tehdä omalla työllä. Siten se pitäisi myös tehdä paikassa, jossa on tarjolla omaa osaamista vastaavaa työtä.
Muuttoaallot Yhdysvaltoihin 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa ovat tästä klassisia esimerkkejä. Silloin maa oli kovassa kasvussa, työtä riitti kaikille ja kysyntää oli myös vähäisemmälle tai vanhemmalle osaamiselle. Nykyään Euroopassa iso ongelma lienee se, että siirtolaisten osaamiselle ei ole työmarkkinoilla kysyntää.
Ilmoita asiaton viesti
Kunnon leirit pystyyn noihin sotamaihin ja lasku usalle, joka lähes kaikki sodat aloittaa ja ylläpitää.
Ilmoita asiaton viesti
Myös Euroopan kolonialistiset valtiot ovat vaikuttaneet Afrikan nykyisiin taloudellisiin ongelmiin. Pitäisi katsoa mistä maista ihmiset lähtevät ja miksi. Tällä hetkellä lähtömaat Afrikasta ovat esimerkiksi Senegal, Nigeria, Chad ja Mali. Toki Libyaan tullaan Syyriastakin. olen samaa mieltä sodista.
Ilmoita asiaton viesti
Ei kolonialismin synkkää historiaa voi kieltää mutta eivätköhän nykyiset ongelmat ole aika lailla monien Afrikan maiden ihan ikiomia. Vai meinaatko että jos jenkit ja eurooppa panisivat rajat kiinni joka suuntaan, klaanit, heimot ja sotaherrat Afrikassa takoisivat pyssyt auroiksi?
Vaikka hyvin itsekkäästi toimiva USA on omavaltaisesti vielä tälläkin vuosituhannella osallistunut konflikteihin siellä missä mieli tekee, eivät ne jenkkien aggressioiden kohteeksi joutuneet tainneet olla ainakaan yhtään parempi vaihtoehto kansalaisille.
Ilmoita asiaton viesti
Historia vaikuttaa nykypäivään. Afrikan maat ovat olleet perinteisesti raaka-aineiden viejiä. Raaka-aineiden hintojen vaihtelu tai alihintaan on vaikuttanut kyseisten maiden kehitykseen. Korkeat tullimaksut estävät kehitysmaiden tuotteiden pääsy vaikkapa Euroopan markkinoille. Raaka-aineiden vientiin keskittyminen on ollut ainut vaihtoehto ja se ei ole antanut tilaa oman teollisuuden kehittämiselle. EU ja muiden teollisuusmaiden kauppapolitiikka vaikuttaa Afrikan maiden kauppatuotteiden menestykseen. Tämä sama maailmankauppa, jossa kehitysmaat kurjistuvat ja teollisuusmaat kehittyvät on ollut jo kauan olemassa, koska se on on ollut rikkaiden maiden etujen mukaista. Jos ihmisellä on omassa maassa töitä, toimeentuloa, hän ei lähde mihinkään muualle.
Ilmoita asiaton viesti
Osa kehitysmaista on toki keskittynyt muuhun kuin sotimiseen ja saaneet houkuteltua maahan teollisuuttakin. Siitä syntyy nopeasti sitten omaakin teollisuutta.
Globaalit tuloerot ovat laskeneet jo pitkään. Väite siitä että kehitysmaat kurjistuivat ja rikkaat maat rikastuvat on perätön – tai sitten tarkoitat sillä jotakin mitä en ymmärrä. Arvaatko vähän?
Maatalous on iso ongelma. Kehitysmaat hyötyisivät valtavasti vapaakaupasta mutta vauraammissa maissa ei olla halukkaita luopumaan tuista ja tulleista. Vaikea tilanne mutta ei maailmanloppu.
Ilmoita asiaton viesti
”Maatalous on iso ongelma. Kehitysmaat hyötyisivät valtavasti vapaakaupasta mutta vauraammissa maissa ei olla halukkaita luopumaan tuista ja tulleista. Vaikea tilanne mutta ei maailmanloppu.”
***************
Huoltovarmuus (myös Suomen kohdalla) olisi paha ongelma kriisien aikaan. Sitä on koko ajan heikennetty. Ei todellakaan voida olettaa että kriisejä ei jatkossa tulisi – päinvastoin niitä ajan kanssa varmuudella tulee. Suomen edesvastuuttomat päättäjät ovat jo nyt heikentäneet mahdollisuuksiamme selviytyä hyvin myös kriisitilanteissa. Siitä tulee iso itku ja parku, kun päättäjiemme teot ja tekemättä jättämiset realisoituvat ennemmin tai myöhemmin.
Ilmoita asiaton viesti
Länsimaiden tekemä kehitysmaiden ryöstö on tosiasia ja hyvin synkkä sellainen. Ryöstö jatkuu edelleen.
Kehitysmaiden hyväksikäyttö ei nykyaikana onnistuisi ilman kejitysmaiden johdon ja koulutetun väen osallisuutta. Hekään eivät välitä kuin omista eduistaan. Lännen suuryhtiöitä ei valvo kukaan, kun ne operoivat kehitysmaissa. Se on häpeällistä.
Nyt muistetaan sitten, ettei Suomi ole ollut ryöstämisessä mukana. Eikä meillä ole siirtomaahistoriaa emmekä ole sotineet kehitysmaissa. Siksikään emme halua ottaa vain kustannuksia näistä vääryyksistä.
Lasku ja pakolaiset kuuluvat viimeisen 150 vuoden rötöksistä vain ja ainoastaan Italiaan, Saksaan, Ranskaan, Portugaliin, Espanjaan, Belgiaan, Hollantiin, Turkkiin, Venäjälle ja erityisesti USAan ja Englantiin.
Pohjoismailla ei ole osuutta kehitysmaiden ryöstöön ja sotiin.
Ilmoita asiaton viesti
Historia vaikuttaa myos Aasiassa, jossa on ollut ihan samanlainen siirtomaavalta kuin Afrikassakin. Nuo maat kuitenkin ovat kehittyneet ja kehittyvat eivatka etsi syita nykyiselle historiaan siirtyvalle kurjuudelle menneisyydesta, toisin kuin Afrikan maat jotka tuntuvat vain taantuvan vuosi toisensa peraan. Menneisyydessa on tapahtunut vaaryytta, mutta me emme ole syyllisia menneitten keski-Euroopan vallanpitajien synteihin, ja taman paivan vauraus syntyy taman paivan tyosta eika menneesta riistosta.
Afrikan maiden kurjuuden perisyita ovat paikallinen korruptoitunut hallinto, tyota vaheksyva elamanasenne, vaestonkasvu ja syiden etsiminen muualta kuin peilista. Syita ei ole voinut vuosikymmeniin hakea lannesta, kaakkois-Aasian kehittyminen osoittaa sen jos mika.
Terveiset entisesta Saksan ita-Afrikasta.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki kehitysmaat, jotka ovat halunneet vaurastua, ovat vaurastuneet. Näitä esimerkkejä ovat Thaimaa, Vietnam, Malesia ja parhaana esimerkkinä Kiina.
Afrikan kehittymättömyys on kotikutoinen ongelma.
Ilmoita asiaton viesti
”Myös Euroopan kolonialistiset valtiot ovat vaikuttaneet Afrikan nykyisiin taloudellisiin ongelmiin.”
Onko tämä sellainen totuus joka olisi jotenkin validi?. Maailmassa on yleensä ollut järjestelmä, jossa markkinahinta määrää kulloinkin olevan raaka-aineen hintatason. Kun ostajamaa ja kolmannen maailman myyjämaa pääsevät hinnasta sopimukseen ja raaka-aineet lastataan laivaan maksua vastaan.
Olemmeko silloin vastuussa myöskin kolmannen maailman maiden korruptiosta, nepotismista, riistosta, sisällissodista ja muista ikävyyksistä, mitä he ovat rahoillaan tehneet?.
Ilmoita asiaton viesti
Maat, joita ei kolonisoitu , eivät ainakaan ole hyötyneet siitä, siis Liberia ja Etiopia. Samanlaisia persläpejä, kuin muutkin Afrikan maat.
Ilmoita asiaton viesti
Lähtömaissa täytyy ensin pidättäytyä lisääntymisestä. Afrikassa ei ole mitään järjestystä tässä suhteessa ja sen seuraukset eivät ole meidän vastuullamme.
Alueen kaikki kriisit johtuvat liikaväestön tuomasta elintilan puutteesta, ruokapulasta, vesipulasta, viljelysmaan loppumisesta ja köyhtynisestä, aavikoitumisesta, ympäristön saastumisesta, sairauksista ja alhaisesta tulotasosta sekä rikollisuudesta.
Ilmoita asiaton viesti
”Kurjuudesta pakeneminen ei voi olla rikos. Rikos on se, että bisnes ihmisillä voi hyvin Libyassakin, valitettavasti Euroopan Unionin maiden hyväksynnällä!”
Rikos on se, että esim. EU osallistuu ja sallii estoitta ihmisten pommittamisen. On tekopyhyyttä olla huomioimatta tätä ja siirtää vastuuta kenellekään muulle, kun sille jolle se ilmiselvästi kuuluu.
Ilmoita asiaton viesti
Ihmisten tappaminen antamalla hukkua on rikos, johon ilmeisesti Libyan rajavartiosto on syyllistynyt ja koska Italia ja EU näin tahtovat. Ihmisoikkeusrikkomuksia pitää tutkia perin pohjin.
Ilmoita asiaton viesti
Minkä takia ne ihmiset lähtee salakuljettajan kyydillä merta ylittään?
Osa sen takia, että vieraiden valtojen joukot pommitti kodin matalaks ja sen takia, että mainostetaan, että tulkaa tänne Eurooppaan, täällä saatte asua ilmaiseksi tekemättä mitään ja voitte ihan omilla säännöillänne elellä muiden kustannuksella.
Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa, mutta näin tuota salamatkaa nuo matkanjärjestäjät markkinoivat.
Enemmän rikollinen on Sipilä, joka kutsuu ihmisiä lähtemään noille matkoille tarjoamalla kotiaan, kun joku joka ei voi mitään sille, että ihmiset uskovat noita Sipilöitä ja salamatkan järjestäjiä.
Kaikista helpoin ja nopein ja halvin tapa estää noita ihmisiä hukkumasta mereen on erittäin selkeäsanaisesti kertoa, että kukaan ei voi Euroopassa asua muiden kustannuksella tekemättä mitään ja tulijoiden pitää omaksua kohdemaan tavat ja käytännöt ja kieli ja hakeutua töihin, mutta tällä hetkellä monissa maissa ei työtä ole, kuten Suomessa ja mikä tärkeintä, tulisi kertoa, että mikäli matkustustietosi ei ole kunnossa ja sinulla ei ole oikeutta turvapaikkaan, niin sinut tullaan lähettämään takaisin välittömästi.
Ilmoita asiaton viesti
JA VOISI VIELÄ PARANTAA ASIAA MYÖS NIIN ETTÄ VETOVOIMATEKIJÖINÄ TOIMIVA SOSIAALITURVA JNE TULIJOILLE OLISI PIENEMPI. ANNETTAISIIN VAIN IHAN VÄLTTÄMÄTÖN TOIMEENTULO, MAJOITUS JA RUOKA JNE.
NYT KUN ANNETTAVA RAHAMÄÄRÄ ON ISO TÄNNE JO TULLEET MAINOSTAVAT SITÄ SOMEN KAUTTA LÄHTÖMAIHIN JA TULIJOITA PIISAA. VASTIKKEETON RAHA KELPAA AINA
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole. Eurooppaan ei ole pakko seilata. Ne reissut ovat omalla vastuulla. Säälin vain lapsia, joita muuttajat raahaavat mukanaan.
Terveiden miesten tehtävä on laittaa maansa järjestykseen eikä kälppiä pakosalle. On kornia vaatia lännen nuoria miehiä sotimaan heidän puolestaan. Se ei ole meidän tehtävä.
Lähtömaissa on heidän laitettava päiviltä sotien ylläpitäjät, päälliköt ja uskonnolliset kiihkoilijat. Lisäksi on kyettävä yhteistoimintaan yli heimorajojen. Jollei tähän pysty, ei meidän tule laittaa rikkaakaan ristiin näiden ihmisten eteen. Se on turhaa silloin.
Ilmoita asiaton viesti
Käsittämätön vastuukäsitys. Vai rajavartiosto on vastuussa kun salakuljettajan vene on liian täynnä veneeseen pakotettuja.
Ilmoita asiaton viesti
On todisteita siitä, että Libyan rajavartijat (Italian lahjoittamista aluksesta) heittivat tavaroita hukkumaisillaan oleviin ihmisiin ja näin moni heistä hukkui. Kansalaisjärjestöjen veneissä olleet ovat todistaneet.
”Italian Libyalle lahjoittaman aluksen toiminta johti 50 siirtolaisen hukkumiseen marraskuussa 2017.”
https://www.amnesty.fi/amnesty-international-eu-ma…
Ilmoita asiaton viesti
On myös todisteita siitä, että NGO-”pelastusalukset” tekevät yhteistyötä salakuljettajien kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Kysyn vaan, olenko rikollinen, kun asun hyvinvointivaltio Suomessa ?
Ilmoita asiaton viesti
Tuo on hyvä kysymys seurakunnan papille. Ei ole rikos syntyä kehitysmaassa eikä ole rikos syntyä Pohjaismaissa.
Ilmoita asiaton viesti
Me molemmat asumme hyvinvointivaltio Suomessa.
Pitäisikö minun tuntea tästä asiasta enemmän syyllisyyttä kuin sinun ?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä, osaat lukea suomea ja selvin sanoin ilmaisin mitä mieltä olin. Kysymyksesi on sitten asiaton, koska ei tässä ole kyse sinusta tai minusta.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi kuuluu Euroopan Unioniin, joten kyllä tässä on kyse niin minusta kuin sinustakin.
P.S. Lue blogisi viimeinen lause.
Ilmoita asiaton viesti
Arvoisa Pekka, sinä ja minä emme ole päättämässä EU:n siirtolaispolitiikasta tai Italian ja Libyan välisen sopimuksen toteuttamisesta. Vastuu on vaikkapa meppien.
Ilmoita asiaton viesti
Kunnioitan demokratiaa.
Demokratiassa meillä jokaisella on yksi ääni.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä asiatonta on kysyä, että minne minun hankkimat veroeurot käytetään?
” …moni poliitikko muistakin EU:n maista on nyt puhunut siirtolaiskeskusten perustamista Afrikan puolella. Pois silmistä, pois mielestä!”
Höpö höpö! pakolaisia on paljon edullisempaa hoitaa suuremmissa keskuksissa, lähellä kotimaataan. Kun rahat käytetään tehokkaammin leireissä, suurempi määrä pakolaisia voidaan hoitaa. HALLOO!!
Jos leiri on lähellä pakolaisen kotimaata, sieltä on helpompi palata takaisin kotiin (pakolaisuushan on väliaikainen elämänvihe).
Euroopan ja USAn velvollisuus on taata leirien turvallisuus sotilaallisesti esim. Libyassa ja Irakissa.
Ilmoita asiaton viesti
Jopa Tanskan sosiaalidemokraatit ovat ehdottaneet leirejä Tanskan ulkopuolelle. Mieluiten Välimeren eteläpuolelle.
”Tanskassa demarit ovat ideoineet vastanottokeskusten perustamista ulkomaille, esimerkiksi Pohjois-Afrikkaan.”
https://yle.fi/uutiset/3-10063512
Nyt vaan Suomen demarit mukaan tanskalaissisarustensa suunnitelmiin.
Ilmoita asiaton viesti
Kehitysmaasta saa asuinkelpoisen, kun tekee siitä sellaisen eikä pakene tekemistä. Suomi oli melkoinen kehitysmaa 150-200 vuotta sitten. Siitä vain vähitellen kehitettiin parempi ilman mitään kehitysapua. Isäni eli vielä lapsena kodissa, josta ei annettu kenkiä pikkulapsille touko-syyskuussa. Ei ollut varaa sellaiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Ukki kertoi, että heidän perheessä oli monta lasta, mutta vain yksi lasten kenkäpari. Ulos leikkimään pääsi siis vain yksi lapsi kerrallaan. Kevättalvella laskettiin tarkkaan jokikinen leivän- ja perunanmuru.
Ilmoita asiaton viesti
Länsimainen sosiaaliturva ei ole universaali ihmisoikeus.
Ilmoita asiaton viesti
Kurjista oloista pakeneminen ei ole rikos, mutta rikos ei myöskään ole se, että emme ala tällaisia tapauksia verovaroinemme kustantamaan.
Sen sijaan selkeästi olisi rikos, jos parempaa elämää metsästävät rinnastettaisiin vainoa pakeneviin turvapaikanhakijoihin, kuten kirjoittaja haluaisi.
Rikos on myös se, että verovaroin huolletaan maassamme laittomasti oleskelevia samaan aikaan, kun omat avuntarvitsijamme joutuvat kärsimään.
Työperäistä maahanmuuttoa tulisi huomattavasti helpottaa niin, että työmarkkinamme saisivat sellaista työvoimaa, josta täällä on oikeasti pula.
Nythän maassamme on ilmeistä, että vasemmistolaisen, lähinnä sosialidemokraattisen työvoimapolitiikan vuoksi työvoima ja työpaikat eivät kohtaa. Samaan aikaan on sekä 400 000 ihmisen massatyöttömyys, että yli 40 000 työpaikkaa, joihin on vaikea löytää tekijöitä.
Tämä tilanne ei lainkaan korjaannu rasittamalla jo entisestään kestämättömän huonoa huoltosuhdettame vielä enemmän ottamalla tuhansia hyysättäviä tänne lisää.
Ainoastaan kuoleva vasemmisto saisi näin uusia äänestäjiä. Me muut emme enää nimittäin osta tätä höynää. Äskeisissä vaaleissakin vasemmistoa ja vihreitä äänesti vain vaivainen noin 14 % äänestäjistä.
Syystäkin.
Ilmoita asiaton viesti
Käsitykseni mukaan Schengen-alueelle tuleminen muuten kuin virallisen rajanylityspaikan kautta on pääsääntöisesti rikos.
Myöskin rajanylitykseen tarvittavien asiakirjojen väärentäminen on yleensä rikos. Ehkä sellaiset teot voivat joskus olla sallittuja pakkotilan perusteella.
Köyhyys ei kuitenkaan välttämättä ole kurjuutta eikä silloin mikään pakkotila.
Ilmoita asiaton viesti
Maailmaa saa parantaa. Suomikin on maksanut ( veronmaksajien varoista )
Kehitysapuna vuosien 1990 – 2017 välillä noin 23 miljardia euroa, yhtenä
monista maailman lukuisista auttajista. Afrikkaa on autettu mutta siinä
sivussa on vain pahennettu väestönräjähdystä. Nälkäisiä syitä entistä
enemmän. Kehitysapu pitäisi suunnata syntyvyyden rajuun vähentämiseen,
olisi kaikkien osapuolten etu. Ympäristön etu ja pitkässä juoksussa
meidän rahoittajien eli maailman parantamisen maksajien etu.
Koska Suomi on nyt ”valmis” maa – niin Demarit ovat kimpassa alkaneet
pelastaa ja huolehtia 5 – 10 tunnin lentomatkan päässä olevan maailman
parantamisesta, kun oman maan ongelmien ratkaisuilla ei ääniä herua enää.
Eurooppaan suuntautuvasta massainvaasiosta ja sen siivillä tulleista
ihmisoikeusloukkauksista ”omia lapsia” kohtaan ei tietty saa keskustella.
Ilmoita asiaton viesti
Blogissani esitän ainoastaan omia kantojani. Kannoistani saa olla eri mieltä. Minusta nyt kannattaisi katsoa siihen ketkä ovat hallituksessa ja mitä he tekevät maahanmuuton (tarvapaikkapolitiikan) suhteen. Oppositio ei ole. nyt vastuussa tämän hetken päätöksistä suhteessa Euroopan Unionin ja Suomen maahanmuuttopolitiikan suhteen. Ja Timo Hietanen, Suomi ei ole valmis maa, muuten esimerkiksi leipäjonoja ja nälkäpalkoilla ”työllistettyjä” työttömiä ei olisi olemassa.
Ilmoita asiaton viesti
Mielipiteesi ei ole muilta osin moitittava kuin sen epärealistisuuden vuoksi.
Juttusi ei ota kantaa ydinasiaan eli paljonko siirtolaisia olisi EUn otettava vastaan ja miten he tänne tulisivat järjestyksessä.
Suomalainen ei hyväksy epämääräisyyttä. Ei sitä, että tulijoita vaan tulee ja autettava on.
Et myöskään puhu mitään lähtömaiden omasta vastuusta hoitaa asioitaan oikein. Miksi auttaa väkeä, joka on kuin loputon kaivo, jonne vettä saa viedä, muttei kaivossa vesi pysy.
Et myöskään sanallakaan puhu väestönkasvun hidastamisesta. Olet ilmeisesti sitä mieltä, että noissa lähtömaissa saa lisääntyä vapaasti, koska se on ihmisoikeus.
Ilmoita asiaton viesti
Ainoa tapa estää hukkumiset Välimereen on laittaa Välimeren reitti kiinni. Tämä tapahtuisi viemällä kaikki ylittäjät takain lähtöpaikkaan tai pakolaisleireille. Toistan: tämä on ainoa tapa ehkäistä hukkuminen.
Monet käyttävät turvapaikanhakujärjestelmää siirtolaisväylänä Eurooppaan. Tämä olisi estettävä, mikä myös tapahtuisi niin, että turvapaikanhan korvaisi pakolaisleirijärjestelmä.
Turvapaikkajärjestelmän korvaaminen pakolaisleireillä ehkäisisi ja lopettaisi sen käyttämisen siirtolaisuuteen.
Ilmoita asiaton viesti
Välimeren ylittäjiä puolisen miljoonaa vuodessa ja vaivaiset pari-kolme tuhatta kuolee. Noin vähä mahtuu toleransseihin.
Lisäksi kurjuudesta pakeneminen on rikos, jos aikoo elättää itsensä muitten selkänahasta. Suomi ei voi olla maailman Kela.
Ilmoita asiaton viesti
”Välimeren ylittäjiä puolisen miljoonaa vuodessa ja vaivaiset pari-kolme tuhatta kuolee. Noin vähä mahtuu toleransseihin.”
Tätä pitäisi kysyä ”ihmisoikeuksien puolustajilta”. Kuten varmaan blogistiltamme, pakolaisjärjestöiltä ja muilta aktivisteilta.
Eikö ole outoa, että he eivät halua lopettaa hukkumisia?
Ilmoita asiaton viesti
Erään tutkimuksen mukaan Suomi on vähiten epäonnistunut yhteiskunta ja Somalia epäonnistunein.Ratkaisuna olisi ettei tuoda Somaliaa(taikka muita vastaavia)tänne , vaan muutetaan ne pohjoismaalaistyyppiseksi yhteiskunniksi.Ensin luovuttaisiin islamista,kunniakulttuurista,tyttöjen silpomisesta,miesten ylivallasta ym ym.Tilalle otettaisiin meidän tapamme toimia.
Ilmoita asiaton viesti
Ihminen on siis epäonnistumiseen tai onnistumiseen tuomittu vain synnyinmaassa perusteella! Meinasin poistaa kommenttisi rasistisena, mutta jätän sen tähän esimerkkinä kaikille siitä, että kyllä Suomessa on rasistisia ihmisiä.
Uusi Suomi on kehottanut poistamaan kaksi hyvää kommenttia. Syynä taisi olla se, että kirjoittajilla ei ollut oikea profiili tai muuta. Sen sijaan näistä melko syrjimistä kommenteista ei ilmoitettu mitää. Tämä on kai nyt se ”tavallinen” kriittinen keskustelu!
Ilmoita asiaton viesti
Eihän Kuivasen kommentti ollut rasistinen. Se totesi selkeitä syitä, jotka tuottavat surkeat olot. Mikään niistä ei ollut rasistinen vaan kaikki on helppo osoittaa oikeiksi syiksi kuten kulttuurin ja uskonnon tuottamat käytännöt ja tavat. Onhan päivänselvää, etteivät kulttuurit ja uskonnot ole niiden tuotosten osalta tasa-arvoisia. Sen sanominen ei ole rasismia vaan järjenkäyttöä.
Mainintasi ihmisten syntymisestä ilman omaa valintaa milloin mihinkin maahan voi pitää faktana, muttei se tähän aiheeseen mitenkään kuulu. Meillä on kaikilla itselliset aivot ja nykyaikana on helppo oppia näkemään mitä vaihtoehtoja on järjestää elämänsä. Ei ole pakko toistaa esi-isien typeriä tapoja, uskomuksia ja virheitä. Niistä voi luopua.
Ilmoita asiaton viesti
No ei kai meidän tarvii vaihtaa tätä vajavaista ”hyvinpahoinvointia” johonkin vielä kurjempaan.
On niin sekavaa puhetta kaikkialla, että ei voi ymmärtää. On ilmeisesti niin, että joillain menee niin hyvin, etteivät tajua muiden asemaa lainkaan.
Suomella riittää ratkaistavaa omissa asioisssaan ihan tarpeeksi.
Ilmoita asiaton viesti
Näissä asioissa kannattaa lukea Pauli Vahteran blogia Iltalehdessä. Pitkiä juttuja, mutta mielenkiintoisia kannanottoja perusteltuine mielipiteineen.
Alla viimeisin
https://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2018/02/…
Ilmoita asiaton viesti
Valtioiden jotka eivät edes halua huolehtia omistaan ei kuuluisi olla olemassa.
Siirtolaisvirtojen mahdollistaminen ja rikollisen huonosti koordinoitu kehitysapu vain ylläpitävät paikallisia ongelmia mahdollistamalla sotaherrojen vallassapysymisen.
maapallon ylikansoittuessa pakolaisvirrat tulevat olemaan loputon ongelma ja ihmiskunnalla ei tule olemaan varaa pitää laajoja maa-alueita anarkian valtaamana joutomaana pysyvästi.
Ilmoita asiaton viesti
Kurjuudesta pakeneminen ei ole rikos. Alhaista sitä vastoin on käyttää hyväuskoisia hyväksi.
Ilmoita asiaton viesti
Japaniin yritti viime vuonna 20 000 pakolaista. Kaksikymmentä (20) pääsi sisään. Japani on rikas maa, jonka väkiluku vanhenee vauhdilla. Jännä miten YK on ihan hiljaa eikä esitä tuomitsevia lausuntoja tai sitten ne eivät ylitä meillä uutiskynnystä.
Ovatko Japanilaiset sitten rasisteja? vai mistä on kyse? Eikö tuollaisen rikkaan aasialaisen maan pitäisi osallistua kansainväliseen ns ”taakanjakoon”?
Ilmoita asiaton viesti
Laiton siirtolaisuus, jota turvapaikanhakemiseksi kutsutaan, on Euroopan suurin uhka. Alikehittyneistä maista saapuu alikehittyneitä ihmisiä, jotka muuttavat Euroopankin samanlaiseksi tunkioksi kuin kotinsa. Jos he eivät pysty kehittämään omaa maataan, he eivät pysty kehittämään Suomeakaan.
Kun tynnyrilliseen vettä laittaa kupin paskaa, koko vesitynnyri on pilalla ja jos tynnyriliseen paskaa laittaa kupillisen vettä, se ei puhdistu vaan pysyy paskana. Tästä on kyse myös Länsimaihin suuntautuvassa maahanmuutossa eli kansanvaihdossa.
Ilmoita asiaton viesti
Australia osasi ratkaista ongelman alkuunsa, ei enää hukkumisia, eikä hallitsematonta maahantulijavirtaa!!! EU voisi toimia samoin, konsepti on hyvin yksinkertainen ja se lopettaisi myös ihmisten hädänalaisuuden rikollisen tulonhankinnan välineenä. Toinen keino tietysti hukkumisten lopettamiseen on maksuton lentoyhteys johonkin keskeiseen EU maahan, vaikka Saksaan, sieltä on sopiva matka koko EU:n.
Ilmoita asiaton viesti
”Pakolaiskiintiön kasvattaminen on sekin yksi ratkaisu.”
Valitettavasti ei ole. On aivan sama otetaanko Suomeen 100, 1000 tai 10.000. Pakolaisten määrä ei siinä yhtään vähene.
”Rajojen sulkeminen ei ole ratkaisu siirtolaisongelmaan”
Tietenkin tuo on ratkaisu. Jos rajat on kiinni, ei ole maahantunkeutujia eikä siten ole siirtolaisongelmaa.
”Tyttöjen koulutukseen panostaminen on yksi tehokkaimmista keinoista kurjuuden vähentämiseen.”
Tämä on ollut tiedossa jo vuosikymmeniä.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoittaja maalaa eteemme loputtoman suon. Kurjuus leviää kurjien myötä.
Ilmoita asiaton viesti
Kurjuus ei leviä kurjuuden myötä. Nykymaailmassa meillä on välineet kurjuuden poistamiseksi. Kuten eräs kommentoija kertoi on Suomessakin ollut paljon niukkuutta ja on vieläkin ongelmia. Meillä on kuitenkin systeemi joka pyrkii korjaamaan epäkohtia. Kurjuus pysäytetään Suomessa. Meillä on esim kulkutauteja varten valmius. Meillä on korruptoimaton poliisilaitos. Meillä on oikeusvaltio jossa on itsenäinen oikeuslaitos.
Lause kurjuus leviää kurjuuden myötä on epätosi väittämä. Kurjuus aiheuttaa ongelmia ja työsarkaa muttei leviä itsestään.
Ilmoita asiaton viesti
”Kurjuus ei leviä kurjuuden myötä.”
Et lukenut Tomin viestiä tarkasti. Hän ei esittänyt kurjuuden leviävän kurjuuden myötä vaan kurjien.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä luin, kirjoitusvirhe. Kiitos korjauksests joka selventää sanomaa.
Ilmoita asiaton viesti
Blogistihan on oikeilla jäljillä. Koulutusta lisää lähtömaihin ja kehitysmaan elinolot paremmiksi. Kuulosta kovin tutulta jutulta. On vaan sitten toinen juttu, miten saadaan esim. kehitysapu kohdentumaan oikein. Nythän miljardien kehitysapu ei osu millään kohteeseen, vaan rahat katoavat jonnekin. Koska tulokset esim. Afrikan mantereella ovat noinkin huonot.
Kurjuutta pakoonlähtevien tulijoiden lisääminen Suomeenkin toki onnistuu. Kunhan pelisäännöt ovat selvillä. Halukkaat muuttajat opetelkoot jo etukäteen kielen alkeet ts. perusteet ja maahantultuaan hakeutuvat sitten omalla kustannuksellaan reippaasti töihin. Maassahan on se kuuluisa työvoimapula, joten tuo ei ole ongelma.
Näin samalla elimoinoidaan mahdolliset turhien sosiaaliavaustusten perässä juoksijat ja autetaan tulijoita oikeasti integroitumaan yhteiskuntaan, mahdollisen syrjäytymisen asemasta.
Ilmoita asiaton viesti
Kehitysyhteistyöllä on saatu myös hyviä tuloksia. Me ihmiset muistamme etupäässä kielteisiä asioita. Suomi on leikkannut reippaasti kehitysyhteistyön määrärahoja. Vuodesta toiseen määrärahat ovat pienentyneet. Nyt vähemmän rahaa menee varsinaiseen kehitysyhteistyöhö, koska Sipilän hallitus päätti perussuomalaisten ja kokoomuslaisten kanssa käyttää kehitysyhteistyön rahoja myös turvapaikkahakijoiden hoitamiseen! Näin vaikka vaalien alla moni puhui, että parasta oli pitää huolta ihmisistä lähtömaassa. Minusta paras kehitysyhteistyön muoto on kansalaisjärjestöjen tekemää ruohonjuuritason työtä.
Ilmoita asiaton viesti
Paikalla annettu opetus on hyödyllistä. Rahan lähettäminen ei. Mihin raha päätyy, sitä ei sitten pukkikaan tiedä.
Ilmoita asiaton viesti
Kehitysmaiden älykköjen koulutus on johtanut siihen, että he ottavat opin vastaan ja jäävät länsimaihin tuottaviin tehtäviin. Se joukko, joka palaa kotimaihinsa järjestään alkaa maansa kansan riiston tiedoillaan ja kontakteillaan. He eivät ole maansa kehittämisestä kiinnostuneita vaan vallasta ja rahasta.
Olen kehitysmaita kiertänyt yli 45 vuoden ajan ja nähnyt tämän ilmiön myös työni kautta. Kehitysmaan yläluokka on länsimaalaisia röyhkeämpiä kansansa alistajia. Täysin häikäilemättömiä.
Ilmoita asiaton viesti
Kehitysapu on tulonsiirto rikkaiden maiden köyhiltä köyhien maiden rikkaille.
Ilmoita asiaton viesti
Ei voi olla rikos jos ei suostu ottamaan ventovieraita (perfectamente extraña) elätettäväkseen. ”Antamalla hukkua” ei liioin voi olla tappamista. Tuo ajatusmalli johtaa siihen, että kiivetään kerrostalon katolle ja uhataan hypätä alas jos ei saa 10.000 € kuukausieläkettä ja oikeutta käyttää tohtorin titteliä. Löysät on puheet Gutierrezillä ja julkaisukriteerit US:lla.
Ilmoita asiaton viesti
Ana huolehtii pakolaisten kohtalosta eikä siinä ole mitään väärin. Hän ei vain ymmärtä, että suomalainen miettii ongelmaa 50 vuotta eteenpäin. Mietimme mitä massoja seuraa nykyisiä ja kuinka paljon heitä tänne halutaan ottaa.
Ana ei tunnu tätä miettivän vaan elää päivä kerrallaan. Juuri tämä ajattelun aikajänne erottaa kehitysmaiden ihmiset kehittyneiden maiden asukkaista. Suunnitelmien aikajänteeksi ei käy täällä päivä, kuukausi tai edes vuosikymmen tällaisissa asioissa.
Siksi suomalainen ei tee nurkkia täyteen lapsia eikä heitä likasankoaan kadulle tai kaada metsiään istuttamatta uusia puita.
Ilmoita asiaton viesti
JJuha, onhan se erikoista, että tuossa kommentissa on niemeni kaksi kertaa ja teet erittäin pitkälle meneviä johtopäätöksiä minusta vain sillä perusteella, että olen syntynyt Suomen ja Euroopan rajojen ulkopuolella. Joko haluat provosoida tai argumentit loppuivat.
Kommenttisi paljasti mikä on todellinen ajattelutapasi. Suomalainen on tuon kommenttisi mukaan ylivertainen yli-ihminen, joka ei tee samoja virheitä kuin muiden ”kansojen” ihminen. Kehitysmaissa on kaikesta huolimatta ajatuksiltaan hyvin kehittyneitä ihmisiä ja vastaavasti Suomessa on myös olemassa ihmisiä, jotka ovat pysähtyneet nurkkaan tuijottamaan ympäröivää maailmaa hätistäen lähestyviä ihmisiä pois.
Juha, Suomessa kaikki eivät ajattele pitkäjänteisesti kuten kuvailet. Vanhustenhoidossa, terveydenhoidossa ja myös työttömyyden hoidossa on ongelmia ja ne johtuvat siitä, ettei kovin pitkälle tulevaisuuteen ole ajateltu.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kuvaus. Otsikko ja johtopäätös ei vastaa tekstiä.
Ilmoita asiaton viesti
Teksti on kuitenkin tausta johtopäätöksille. Tämä asia on ollut jo helmikuun alusta lähtien mielessäni. Helmikuun alussa espanjalaisessa radiossa keskusteltiin aiheesta. Silloin minulle selvisi, ettei Libyassa kaikki ole niin hyvin kuin annettiin ymmärtää. Jatkossa kannattaisi katsoa mitä Espanjassa ja Italiassa tapahtuu. Maalikuun alussa Italiassa on parlamenttivaalit ja se voi tuoda muutoksia turvapaikkapolitiikkaan.
Koska Libyan kautta ei nyt pääse EU:n alueelle, paine on kasvanut Espanjan ja Afrikan rajoilla. Tilannetta pitää seurata.
Ilmoita asiaton viesti
”Koska Libyan kautta ei nyt pääse EU:n alueelle, paine on kasvanut Espanjan ja Afrikan rajoilla. Tilannetta pitää seurata.”
EU:n rakentamat Espanjan muurit ovatkin olleet koetuksella viime kuukausina. Vastaavia muureja vaan lisää sinne, niin vältymme ongelmilta.
Ilmoita asiaton viesti
Kerrataan muutama tosiasia:
Suomi sijaitsee havumetsävyöhykkeellä. Tänne tulee joka vuosi talvi. Talvella täällä on kylmää. Ja pimeää.
Muinoin tästä oli se etu, että täällä kylmässä maassa ei niin kovin paljon voitu keskenään riidellä, sillä vähäinen päivänvalon aika oli käytettävä hyödyllisempiin asioihin kuten polttopuiden teko.
Lyhyeksi jääneen kesänkin etu oli se, että ei ollut aikaa jäädä riitelemään, kun lyhyen kasvukauden sato oli korjattava yhteisvoimin talteen, jotta pitkästä talvesta olisi selvitty.
Kaikki tekivät jotakin hyödyllistä. Sokeatkin solmivat kalanverkkoja.
Kylmän, pitkän talven ja lyhyen kesän haittapuoli oli se, että vaikka miten olisi harjoitettu yksimielistä yhteistoimintaa, täällä saattoi silti kuolla nälkään, jos kelit eivät menneet kohdalleen. Viittaan tällä Nälkävuosiin 1866–1868.
Suomi on ehkä yksi maailman kalleimmista asuinpaikoista koko maapallolla. Täällä on aina torjuttava kylmää eli lämmitettävä. Täällä on edelleen vain yksi, usein epävakaisten säiden armoille osuva, lyhyt kasvukausi vuodessa. Kaikki, mitä sen kasvukauden ulkopuolelta syödään, on tuontiruokaa, jonka hintaan on laskettava kuljetuskustannukset.
Logistisesti Suomi on kaukana kaikesta, mikään ei tule tänne halvalla eikä mikään (vientituotteet) lähde täältä halvalla.
Nykytietämyksen valossa Suomi on niin kallis maa asua, että ilman velkarahaa täällä eivät välttämättä enää kaikki edes asuisi:
http://velkakello.fi/
Eihän täällä kannattaisi näillä kustannuksilla edes suomalaisten asua. Muuta kuin ehkä laavussa.
Silti kuvio on vielä toistaiseksi saatu jotenkuten kulkemaan.
Vaikka kännitappelut säännöllisin väliajoin tuottavat ruumiita, Suomi on muutoin ollut varsin turvallinen maa asua.
Haittamaahanmuutoksi nimitetään muun muassa sellaista maahanmuuttoa, jonka mukana tulee rikollisuutta.
Rikollisuus – olipa se tuotettu maahan mistä syystä hyvänsä – tulee kalliiksi: vankeinhoito ja oikeusprosessit sitovat varallisuutta. Tuomioistuimet ruuhkautuvat, mikä hidastaa _kaikkien_ rikosasioiden käsittelyä.
Jos haittamaahanmuuton voisi torjua, niin siinä varmaan jonkin verran säästyisi. Mutta rajalla ei kenelläkään ole päällään t-paitaa, jossa lukisi ”Kuulun haittamaahanmuuttajiin”.
Ja niin tänne sitten virtaa jatkuvalla syötöllö muiden tulijoiden joukossa rikollisia. Naisiin kohdistuvissa rikoksissa johtopaikkaa pitävät muutamat tietyt kansallisuudet. Samaan aikaan ikiaikaista ongelmaa nimeltään perheväkivalta ei saada suitsittua eikä sitä edes vaivauduta pitämään esillä uutisoinnissa.
Eli ongelmia olisi hoidettavana ihan omastakin takaa kyllä riittävästi. Kiiltävistä kulisseista huolimatta osalla suomalaisista ei mene kovin hyvin. Ne, jotka tämän maan rakensivat, eivät välttämättä saa osakseen kunnon hoitoa, vaikka se olisi vähintä, mitä Suomi on heille velkaa.
Ensisijaisesti jokaisen valtion kai tulisi hoitaa omat asiansa. Nyt sopii ihmetellä, että hoidetaanko niitä?
Eletään velaksi, kasvatetaan rikollisten määrää ja rampautetaan toimiva infrastruktuuri. Kun tätä aikansa jatkuu, meistä ei ole edes itsemme auttajiksi enää.
Edelleenkään raha ei tule seinästä eikä leipä leipälaatikosta.
Ilmoita asiaton viesti
Eli suomalinen asunnotonkin voi mennä ja pystyttää telttansa eliitiin asunin alueelle, koska kurjuudesta pakenemine on hyvä asia. Kun jossain on asiat kurjasti vastuuntuntoinen ihmine alkaalaittamaan niitäasioita kuntoon itsensä ja muiden tähden. Ei suinkaan hylkää niasia ja lapsia ja lähde 10000euron mtkalle kurjutta pakoon…mistä nämä kymppitonnit tulevat . Tunnustettu tosiasia on että rikollosiin keinoin eli ryöstämällä ja parittamalla näit lapsia ja naisia kotimaassa.
KErtokaa minulle.
Kun naine ja lapsi seisovat aavikolla sotilaiden piirttämän ja odttavat rasikausta, mistä he pieraivat kymmpitonin että pääsevät Suomeen karkuun? Suosittelen että Suomi ottaa käytännön ja nämä OIKEAt pulassa olevat jotka eivät pääse mihinkään tuodaan tänne, jätetään ne vahvat nuoret miehet rakentamaan ja puolustamaan maata, jotta naiset ja lapset voivat palata sinne myöhemmin.
USA suomi venäjä jne jne puhuvat että tarvitaan aseita turvaamaan rauhaa. Pakolaismiehille rajalla ase käteen, pikakoulutus ja viedään turvaamaan sitä rauhaa kotimaahan.
Ja samaan aikaan Suomen nykyhallituksen luvalla suomesta myydään aseita diktatuureille joiden takia on pakolaisia. Eli Usomen asebisnes on se ongelman yksi ydin ja USA ja venäjä suurimpina. Pakolaisongelma on asebisneksen lopputulos.
Ilmoita asiaton viesti
Kiina on tällä hetkellä, joka tarjoaa mahdollisuuksia. He ovat kaikessa hiljaisuudessa rantautunut muutamaan Afrikan maahan investoinneilla ja tarjoamalla paikallisväestölle työtä.
Kiinalla on rahaa ja se osaa hyödyntää sitä oikein jossain asioissa, tässä esimerkki miten voidaan Afirkan maita auttaa. https://www.youtube.com/watch?v=N8_Hnmty4vY
Ilmoita asiaton viesti
”Kiina on tällä hetkellä, joka tarjoaa mahdollisuuksia. He ovat kaikessa hiljaisuudessa rantautunut muutamaan Afrikan maahan investoinneilla ja tarjoamalla paikallisväestölle työtä. ”
Kiina lähinnä riistää ja ryöstää siellä. Tuhoaa luontoa minkä ehtii. Toki vähän voitelee myös viranomaisia. Silti tuhansia kiinalaisia on myös karkoitettu Afrikan maista.
Samaan aikaan, kun Eurooppa puhuu hiilen vähentämisestä, on Kiina rakentamassa 100 hiilivoimalaa Afrikkaan ja lisäämässä hiilikaivostoimintaa.
Myös kultaa ja paljon muuta arvokasta viedään Afrikasta Kiinaan joka päivä laittomasti hurjia määriä.
Ilmoita asiaton viesti
Näiden kansainvaellusten syyt ovat moninaiset – kuten joistakin tämän blogin kommenteista käykin ilmi. Me emme pysty niihin kovin paljon vaikuttamaan.
Vastaavasti ongelmien ratkaisut ovat monien mutkien takana ja vievät aikaa ja rahaa. Käytettävissä olevat rahavarat loppuisivat paljon ennen kuin nämä ongelmat on ratkaistu.
Siksi ei pidä antaa sellaista kuvaa, että ongelmat olisivat helposti ratkaistavissa niin, että ihmiset siirtyvät Afrikan ongelmamaista Eurooppaan (tai muualle hyvin voiviin valtoihin). Se ei voi olla ratkaisu. Euroopan maat kestäisivät vain murto-osan pakolaisvirroista, jotka olisivat tulossa, mikäli tie olisi avoinna.
Matkalle pystyvät kuitenkin lähtemään vain hyväkuntoiset ja aktiiviset ihmiset, joten pakolaisvirta köyhdyttää entisestään lähtömaita viedessään niiden todennäköisesti terveimmät ja pystyvimmät kansalaiset.
Eurooppalaisten on kiinnitettävä lisääntyvää huomiota pakolaisten ja kaikkien muidenkin ihmisten epäinhimilliseen kohteluuun ja uhrattava sen torjumiseen resursseja sekä painostettava ko. maiden hallituksia ja muita valtaapitäviä.
Ihmisiä on autettava ensisijaisesti kotimaissaan ja niiden lähimaissa, joissa olosuhteet ovat melko samanlaiset kuin kotimaassa. Ihmisten siirtäminen muualle on näennäisratkaisu.
(Kommenttini koskee ”kurjuudesta pakenevien” ongelmia).
Ilmoita asiaton viesti
Onko jotenkin vaikeaa ymmärtää, että kaikki tämä sietämätön pakolaisten tulva johtuu pakanakansojen epädemokraattisista kulttuureista. Miksi Suomen tulisi kärsiä tästä?Milloin Suomi on kolonisoinut ketään?
Ilmoita asiaton viesti
Blogin aihe oli Libyassa olevien turvaan hakeutuneiden ihmisten helvetilliset olot, ihmisoikeusloukkaukset myös EU:n hyväksynnällä ja lähtömaiden tilanne eli ne syyt miksi lähdetään sekä se miten niihin syihin voitaisiin vaikuttaa. Nyt viimeiset kommentit keskityivät muuhun, siihen vanhaan aiheeseen, saako Suomeen tulla vai ei. Suomessa moni on pysähtynyt siihen teemaan.
Ilmoita asiaton viesti
Blogi oli mielestäni kaksijakoinen käsittäen sekä toimia Libyassa ja EU:ssa. Itse ainakin ymmärsin sen niin, ettei Italian ja Libyan toimet Eurooppaan ja Libyaan tulon ehkäisemiseksi olleet mieleesi. Sai sellaisen kuvan, että aiempi vapaampi liikkuminen Välimeren yli olisi parempi vaihtoehto. Kun kaikki tietävät, etteivät Libyaan ja Italiaan tulevat ihmiset ole pääosin näihin maihin suunnitelleet jäävänsä vaan mielivät usein pohjoista kohti on Suomen tilanteen ajatteleminen ymmärrettävää. Jos olemme rehellisiä, niin suurinta osaa suomalaisista ei Libyan leirit kauheasti kiinnosta. Paljon suurempaa on kiinnostus sitä kohtaan saadaanko oma yhteiskuntamme toimimaan taloudellisesti kestävällä tavalla. Eikä valitettavasti riittävän monen kiinnostus ole riittänyt tätä jälkimmäistäkään kohtaan, kun meillä on vallalla ylimpään poliittiseen johtoon asti ulottuva maailmanparantaminen oman kansan etujen kustannuksella.
Ilmoita asiaton viesti