Maalla ja mailla Maissa maiden tavoilla

Jäiset tiet

  • Eilen.
    Eilen.

Tammikuussa vieremäläiset maanviljelijät Lassi Heiskanen ja Ahti-Pekka Vornanen halusivat herätellä ihmisten huomion teiden huonoon kuntoon. Yksi miehistä luisteli jäisellä tiellä ja toinen kuvasi.

Ajan joka viikko ja kuten moni muu satoja kilometria Uudellamaalla. Varsinkin sivutiet ovat olleet viime päivinä erittäin liukkaita ja muutenkin huonossa kunnossa.

 Isoimmillakin tiellä on valitettavasti tapahtunut onnettomuuksia. Moni ajaa maltillisesti, mutta joskus se ei riitä ja pelti kolisee. Tammikuun aikana Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen alueella on ollut neljä kuollutta liikenteessä. Kuka vastaa teiden talvikunnossapidosta?

Tässä linkki espanjankieliseen blogiin: Carreteras resbaladizas en el sur de Finlandia

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Juha Hämäläinen

Näihin tottuu. Tottuminen vie ensimmäiset 50 vuotta elämästä.

Aloitin autoilun lähes 50 vuotta sitten. Ei ollut varaa talvirenkaisiin. Takavetoisessa autossa oli sileät Michelinit, joilla ei olisi saanut ajaa edes kesällä.

Hyvin kuitenkin meni, kun harjoitteli talven alussa ja varoi. Siksi ei edelleenkään tarvetta luistonestolle, lukkiutumattomille jarruille tai muulle auton hallintaelektroniikalle kuten ajovakaudenhallinnalle. Kytken ne pois saksalaisesta tekniikan ihmeestäni, että tiedän minne auto menee.

Osaan ihan itse pysyä kaistallani ilman kaistavahtia ja tiedän ilman torkkuvahtia, ettei ajaessa nukuta. Tien liukkauden sensorit ovat takapuolessani vakiovarusteena.

Kuten sanottu näitä asioita ei opi autokoulussa.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Et varmaan käytä turvavöitäkään, tarpeettomia remmejä.

Juha Hämäläinen

Mistä arvasit. Niihin voi hirttääntyä äkkijarrutuksessa. Mutta johan tästä jo joutaakin lähtemään.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Niinä aikoina kun minä aloittelin autolla ajamista, autoihin tuli turvavarusteena (vai "turvavarusteena") sellainen pehmustettu kojelauta, jossa oli toppaukset ylälaidassa. Kylänmies silloin ehdotteli, että parempi turvavaruste on kojelaudan yläosaan kiinnitetty lankku josta törröttää nauloja. Opettaa varmasti ajamaan varovasti.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

Liikenteessä kuolee tai loukkaantuu jatkuvasti vähemmän ihmisiä. Eli tiet on huollettu aiempaa paremmin.
Kun lunta tulee, on liukasta. Maalaisjärkeä saa käyttää. Kun järki vähenee, niin vahinkoja sattuu enemmän.

Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso

Suurin syy on autojen turvalaitteiden parantuminen. Tienhoito on oikeasti niin kuralla kuin vain voi olla, sen lisäksi, että pohjavesien suojelemiseksi suolaa ei kylvetä lähellekkään sitä luokkaa kuin ennen.

Käyttäjän amgs kuva

”Liikenteessä kuolee tai loukkaantuu jatkuvasti vähemmän ihmisiä. Eli tiet on huollettu aiempaa paremmin.”

Liikenteen kuolemat ja onnettomuudet eivät johdu ainoastaan teiden kunnosta. Teiden kunnossapidossa on alueellisia eroja.

”Suomessa liikennevirasto ja ely-keskukset huolehtivat siitä, että tiet ovat liikennöitävässä kunnossa. Hoidon palvelutason määrittelee liikennevirasto. Koska kaikkia teitä ei voi hoitaa kuntoon välittömästi niin että kustannukset pysyisivät kohtuullisina, tiet on luokiteltu eri hoitoluokkiin (siirryt toiseen palveluun).

Tiestö on myös jaettu 80 urakka-alueeseen (siirryt toiseen palveluun), joita hoitavat Destia ja muut alueurakoitsijat. Katujen hoidosta taas vastaavat kunnat.

Ely-keskukset kilpailuttavat (siirryt toiseen palveluun) urakat, valitsevat urakoitsijat ja valvovat tienhoidon toteutumista. Tavoitteena on varmistaa, että saman hoitoluokan teitä hoidetaan samoin maan eri osissa.”
(Ylen sivuilta)

https://yle.fi/uutiset/3-10053877

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Henkilöautokannan keski-ikä nousee ja teiden kunnossapito heikkenee. Liikenteessä kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä vähenee. Mitenkä tuon sitten selittää?

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

Joskus 40 vuotta sitten oli autoja puolta vähemmän, mutta silti kuolleita viisi kertaa enemmän kuin viime vuosina. Jopa yli tuhat vuodessa.

20 vuotta sitten kuolleita oli nippa nappa vajaa 400, ja autoja paljon vähemmän kuin nyt.

10 vuotta sitten oli kuolleita nippa nappa yli 200 vuodessa.

Viime vuosina vajaa 200 kuollutta. Ja autoja enemmän kuin aiemmin.

Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso

Nykyautoissa on jopa kaikissa turvavyöt ;)

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Monissa 10 vuotta vanhoissa autoissa on paremmat turvavarusteet kuin nykyisin myytävissä uusissa. Että se niistä uusista autoista.

Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso Vastaus kommenttiin #8

No ei yhdessäkään saman merkkisessä ja samaan koko luokkaan kuuluvassa. Tottahan toki vanhassa Volvossa on turvallisempaa, kuin jossain Fiat Tipossa, tosin niissäkään se ei aina näin mene. Eikait tästä nyt oikeasti tarvi edes keskustella. Youtube on täynnä nokkakolari testejä joissa vanhat ns turvalliset autot vedetään keulakolarit nykyaikasen pikkuauton kanssa. Kyllä noi insinöörit on palkkansa ansainnut.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

#4:
Esimerkiksi niin, että kymenen vuotta vanha auto on tänään turvallisempi kuin yhdeksän vuotta vanha auto oli kymmenen vuotta sitten. Teitä myös parannetaan ja uudet tiet ovat vanhoja turvallisempia, vaikka niiden kunnossaapito ei paranisikaan.

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Sanavalintani oli huono. Tarkoitin sitä, että eräät merkit ja mallit ovat olleet varusteiltaan nykyisten uusien tasolla jo pitkään. Selasin pikaisesti muutamia merkkejä ja malleja. Mielestäni vieläkin löysin yhden jossa ei ole esim. ajonvakautusjärjestelmää.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Autoista puhumisen sijaa voisi vain todeta, että autoilulta kerättävästä veropotista vain pieni osa päätyy teiden kunnossapitoon. Veroja kerätään yloi 8 miljardia euroa ja kunnossapitoon käytetään noin 1,5 miljardin euron verran varoja, joista suuri valtaosa sekin pääkaupunkiseudulle.

Ruotsissa käytetään suhteellisesti kaksinkertaisen määrä rahaa tähän samaan menoluokkaan autoilun verotuksen ollen samalla kevyempää.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset