Maalla ja mailla Maissa maiden tavoilla

Tieverkoston kunnossapito

  • Tieverkoston kunnossapito

Moni on jo ehtinyt kirjoittaa Puheenvuoroon liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) selvityksestä liikenneverkon kehittämisestä. Hyvä!

Yksi keskeisistä "uudistuksen" perusteluista on se, että uusi yhtiö vastaisi tieverkoston kunnossapidosta ja kehittämisestä. Ajan melkein joka päivä töihin ja pitää paikkansa, että paikoittain tiet ovat huonossa kunnossa. Näin on vaikka maksamme jo aika paljon veroja. Ne rahat menevät tai ovat menneet muuhun käyttöön.

Tieverkoston yhtiöittäminen on aika radikaali "uudistus". "Uudistus" lainausmerkeissä, koska uusi tapa toimia ei aina merkitse kehitystä myönteisempään suuntaan. Tapaus Caruna on vielä muistissa. Caruna päätti nostaa hinnat rajusti ja asiakkaille ei ollut vaihtoehtoja.

Selvitysryhmä ei ole kuullut teiden käyttäjien mielipiteitä. Selvityksen mukaan valtio olisi uuden yrityksen suurin omistaja, mutta kuinka kauan? Mitä tulevaisuudessa teemme, jos emme halua maksaa yksityiselle firmalle teiden käytöstä? Ehkä ”uudistuksen” tarkoitus on ajaa haja-asutusalueilla asuvat raideliikenteen läheisyyteen tai kyläkeskuksiin, josta pääsee bussilla kulkemaan.

Toistaiseksi oppositio on nyt hallituksessa! Tässä asiassa haluaisin uskoa Perussuomalaisiin. Jos he toimivat nyt kuten puhuvat, niin Bernerin ehdotukseen tulee muutoksia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Olen käsittänyt että asut Lohjan suunnalla. Jos tarkoitus on ajaa ihmiset raideliikenteen varteen sitä pitäisi ensin teidänkin kolkillenne rakentaa. Mitenköhän syvälle Helsinki Nummela Lohjarata on haudattu?

Käyttäjän amgs kuva

Jos Helsinki- Karkkila-Forssa-Pori -rata olisi olemassa, se palvelisi meitä, mutta ELSA-rata kulkisi kaukana Ikkalasta. En tiedä onko selvitys jo ilmestynyt, mutta Lohjan kaupungin kotisivulla on tämä:
http://www.lohja.fi/ajankohtaista.asp?kieli=246&id...

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Kiitos. Ikävä ettei koske teitä. Kuulosti hyvältä.
Takaisin pääaiheeseen, Bernerin tieyhtiöön.

Käyttäjän pekkaopollanen kuva
Pekka Olavi Pöllänen

Tuossa kuvassa olevaan monttuun kun ajat matalaprofiili-renkailla tarpeeksi lujaa, se on hyvästi eturipustuksille vai miksi niitä nykyään kutsutaan... ja hengenlähtökin on lähellä. Näin siis sillä kuuluisalla (autojen renkaat osuneet reikiin) Turun moottoritiellä, jota myös on tullut työn vuoksi ajettua.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Verovaroin rakennettujen teiden hallinta ja rahastaminen yksityisille? Haloo!
Korvamerkitään liikenteestä saadut verorahat teiden rakentamiseen/ylläpitoon ja ketään ei närästä.

Käyttäjän PekkaKeskinen kuva
Pekka Keskinen

Jos halutaan, että autokanta uudistuu ja päästöt vähenee, niin jotain tämän kaltaista pitää tehdä. Teiden ylläpitoon olisi riittänyt rahaa muutenkin, mutta vuosien saatossa tulonsiirrot ovat ohjanneet rahat ihan muualle. Tiehankkeita on ohjannut äänestyluvut, eikä niinkään tarve. Minulla ei ole uskoa siihen, että käytössä olevaa järjestelmää kyettäisiin riittävästi uudistamaan. Siksi oikukkaasta, poliittisesta päätöksenteosta vapaampi yhtiö kuullostaa paremmalta vaihtoehdolta.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

Taidan siirtyä julkiseen, eli taksiin.
Olen pois työelämästä joten oman auton tarve ja yläpito on vähän niin ja näin.
Oman auton yläpitokustannuksilla aja aika paljon taksilla.
Plussana on aina puhdas ja lämmin kyyti ja ei haita vaikka on pienässä hiprakassa.

Käyttäjän amgs kuva

Tajuat silti, että kaikki työssäkäyvät eivät pysty tuohon samaan kuin sinä Freddy. Nyt on tehtävä työtä, missä se työ on, pääsisi sinne bussilla, junalla tai ei ja palkat riitävät perustarpeisiin ja bensakuluihin, mutta ei taksiin. Ehkä pitäisi hankia hevosia! :)

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Johan olet maksanutkin yksityiselle firmalle tienkäytöstä, toki epäsuorasti verojen kautta. Helsinki-Lahti moottoritiehän oli maamme ensimmäinen "yksityinen" moottoritie.

Käyttäjän amgs kuva

Olen vain kerran ajanut tuota tietä pitkin! Kuten moni muu, olen iloinen veronmaksaja, niin kauan kuin ne rahat käytetään koko yhtesön hyväksi. Eri asia on se, kun muutama pääsisi täyttämään taskunsa yhteisillä rahoilla rakennetun infran hyväksikäyttäen. Mitä jos se tuleva yritys päättyisi mutkien kautta vaikkapa Venäjän hallituksen myönteisille tahoille?

Käyttäjän pekkaopollanen kuva
Pekka Olavi Pöllänen

Tuota on tullut suhattua satoja satoja kertoja ja jo ennen suoraa junarataa ja kun se oli puoliväliin asti auki. Firman autolla ja omalla. Se on suoraa baanaa ja hyvä kuntoinen.

Eikös se Caruna asia tuota sinullekkin varmaa eläketuloa ?

Korjaa jos olen väärässä ?

Käyttäjän pekkaopollanen kuva
Pekka Olavi Pöllänen

Jorma Härkösen julkaisuja olet julkisesti sinäkin kommentoinut. Lue tuo alempi Jorma Härkösen päivitys ja just tuli uusi ja JULKINEN SIIS:

"Mietin vielä raivoisia reaktioita, joita nousi ministeri Bernerin liikenneuudistusesityksistä ja tajusin, kuka on suomalaisen liikenneajattelun supersankari. Sehän on Matti Näsä, joka narisee tampereeksi milloin mistäkin ja ajaa vuosikymmeniä vanhalla Toyota Mark II:lla. Karvanopat heiluu ja subwoofferi jytisee. Tämän sankarin autoilun kustannukset eivät jukupliuta saa yhtään nousta, häntä ja Mark II:sta me puolustamme! Jumankauta juu nääs päivää, älkää tulko esittämään mitään uutta"

Käyttäjän pekkaopollanen kuva
Pekka Olavi Pöllänen

Jorma Härkönen julkisena: 'Kuuntelin ministeri Bernerin juuri äsken päättyneen tiedotustilaisuuden. Nyt voidaan lopettaa turha spekulointi, arvailu ja pelottelu. Liikenneuudistus on hyvin valmisteltu ja se oikeasti pohjustaa uudenlaista tulevaisuutta . Tieverkkoa tai muuta infraa ei suinkaan yksityistetä, liikenneverkkoyhtiö tulee valtion ja maakuntien omistukseen. Kaikella tällä halutaan varmistaa, että maamme infraan riittää pitkäjänteinen rahoitus. Tällä hetkellä on aivan liikaa korjausvelkaa. Edelleen sen avulla suositaan hyvin selvästi vähäpäästöisiä ajoneuvoja ja näin tehdään ilmanlaatua paremmaksi. Uskokaa huviksenne, että meillä on kerrankin liikenneministeri, joka saa asioita aikaan'

Käyttäjän pekkaopollanen kuva
Pekka Olavi Pöllänen

Alsiolle: Katsoin, erittäin hyvin osaa asiansa esittää... ...niinkuin yritysjohtajan kuuluukin. Paremmin tietysti, kuin broileri-poliitikot.

Käyttäjän pekkaopollanen kuva
Pekka Olavi Pöllänen

Tämä kaikki ei kokonaan koske autoiluani.

Käyttäjän pekkaopollanen kuva
Pekka Olavi Pöllänen

Liikenneministeri Bernerin tieyhtiömalli toimii Italiassa ja kuulema kannattaa. Jokainen meistä voi tietenkin miettiä tykönänsä miksi tällainen malli on Italiassa ja miksi se kannattaa juuri siellä.

Kannattaa muistaa sekin, että EU myönsi Sisiliaan enemmän sitrus-hedelmien viljelytukia kuin saarella on pinta-alaa. Samon EU myönsi Calabriaan oliiviöljytukia enemmän kuin maakuntaan mahtuu oliivipuita. Italiassa monenlainen bisnes kannattaa, kuten Roberto Savianokin kirjassaan Gomorra kertoo.

Italialaisilla bisnesmiehillä on ollut jo vuosikymmenien ajan lämpöiset välit sveitsiläispankkeihin ja Anne Bernerhän on sieltä kotoisin, vasta vaaleja varten sai pikavauhtia kansalaisuuden. Ehkä saamme lähitulevaisuudessa kuulla, että luganolainen firma osti Suomen tieverkon. Tai kenties campagnialainen. Basilicatasta ja Pugliasta löytyy varmasti myös sijoittajia, joita viehättää ajatus veronmaksajien maksaman monopoli-infran ostaminen alehintaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset