Maalla ja mailla Maissa maiden tavoilla

Tieopasteita Katajanokan sataman lähistölle!

  • Kuva: Ana María Gutiérrez Sorainen
    Kuva: Ana María Gutiérrez Sorainen
  • Munkiniemessä. Kuva: Ana María Gutiérrez Sorainen
    Munkiniemessä. Kuva: Ana María Gutiérrez Sorainen
  • Kuva: Ana María Gutiérrez Sorainen
    Kuva: Ana María Gutiérrez Sorainen
  • Kuva: Ana María Gutiérrez Sorainen
    Kuva: Ana María Gutiérrez Sorainen
  • Kuva: Ana María Gutiérrez Sorainen
    Kuva: Ana María Gutiérrez Sorainen

Kansan Uutisissa on kirjoitus, jossa sanotaan, että kansanedustaja Hanna Sarkkinen on sitä mieltä, että keskustavetoinen hallitus on tehnyt yritys- ja elinkeinotukien suhteen outoja arvovalintoja. Hallitus on päättänyt, että kauppa-alustukea kasvatetaan vuosittain miljoonilla euroilla. Sarkkinen kirjoittaa, että yli puolet kauppa-alustuesta suuntautuu viihderisteilyille, käytännössä Ruotsin ja Tallinnan ryyppyristeilyille.

Risteilijävarustamot ovat suurimpia yksittäisiä tukiaisten nauttijoita. Kauppalehti kertoi joulukuussa, että vuodesta toiseen suurin tuensaajista on ollut ahvenanmaalainen Viking Line, joka sai pelkästään vuosina 2011–2014 kauppa-alustukea 115 miljoonaa euroa. Tällä vuosikymmenellä Viking Line jakanut omistajilleen osinkoja lähes 33 miljoonaa euroa ja tämän kevään osinkopotin odotetaan kasvavan.

Olimme Ruotsissa ja, toisin kuin edellisillä matkoilla, ajoimme nyt omalla henkilöautolla. Olin siis "ryyppyristeilyllä", mutta en nähnyt kovin paljon kännissä olevia ihmisiä. Sen sijaan näin hyvin paljon lapsiperheitä ja venäläisiä turisteja. Vaikka osingonjaosta olisin kansanedustajan kanssa samaa mieltä, niin voi olla ihan perusteltua viihderisteilyn toiminnan tukeminen, mutta kenties muulla tavoin kuin verorahoilla.

Sen sijaan haluaisin kiinnittää huomioon yhteen tärkeään seikkaan Katajanokan sataman käyttäjien ja erityisesti ulkomaalaisten turistien näkökulmasta. Nimittäin tieopaste. Tukholmassa tieopasteet ovat niin selkeitä melkein satamasta lähtien, että esimerkiksi me emme tarvinneet navigaattori ja pääsimme ilman pulmia Uppsalaan asti. Sen sijaan, kun lähdimme Katajanokan terminaalista huomasimme, että jos turisti haluaisi lähteä ajamaan Espooseen, Hämeenlinnaan, Turkuun jne. se ei onnistuisi noin vain, koska opasteita ei juuri ole.

Me tiesimme mihin olimme menossa ja mitä kautta kannatti ajaa, mutta venäläisille turisteille taitaisi olla mahdoton tehtävä ilman navigaattoria. Ensimmäinen moottoritien viittaus oli vasta Munkkiniemessä! Tukholma viestitti meille, että sinne kannattaa tulla omalla autollakin, koska matka sujuu ilman mutkia. Vaikutelma on tärkeä kun turisti haluaa johonkin paikkaan takaisin.

Kansan Uutisten mukaan kansanedustaja Sarkkinen hämmästelee hallituksen  yrityksiin kohdistamia leikkauksia, kuten tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaan . Moni muukin ihmettelee.

Sopii myös ihmetellä korkeakouluihin kohdistuvia leikkauksia. Uppsalassa näin kuinka uusia korkeakoulurakennuksia rakennetaan muiden upeiden olemassa olevien rakennusten lisäksi. Toisin kuin Suomessa, Ruotsissa panostetaan koulutukseen ja tulevaisuuteen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Lasku Tukholmassa ajelusta tulee sitten perässä pienellä viiveellä.

Ihmettelin muutaman euron laskua, joka tulla tupsahti postilaatikosta puolisen vuotta Tukholman läpiajamisen jälkeen. Minua kehotettiin maksamaan lasku, vaikka summa tosiaan oli muutaman euron.

Ruotsalaiset kuulemma perivät sen "hintaan mihin hyvänsä."

Oli laivalla kuulemma joitain tiedotteita "tietulleista" joita ei voi välttää vaikka kääntyisi suoraan pois Tukholmasta kiertämättä keskustan kautta.

Ei ihmekään, että on varaa laittaa opasteita.

Käyttäjän amgs kuva

Juu, olimme tietoisia tietulleista. Tietääkseni viikonloppuisin niitä ei ole. Muuten, jos tietullien hinnalla saa hyviä opasteita ja tiet pysyvät kunnossa, miksei niitä tietulleita voitaisiin edes harkita!

Käyttäjän amgs kuva

Laitan tähän tämä erittäin hyvä kommentti, joka tuli toista kautta:

"Aivan näin...Sama juttu jos Helsinkiä lähestyy autolla ns. "maalta". Turunväylällä, Hämeenlinnanväylällä jne. lukee vain "kehä itään/länteen". Mutta ei esim. "Itään: Malmi-Itäkeskus-Vuosaari jne". Lukisi edes että Länteen: New York. Itään: Moskova. Silloin pääkaupunkia tuntemattomat mukaan lukien sadat ulkomaalaiset rekkakuskit osaisivat suunnistaa."

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset