Kahden naisen lapsi
Isäni lähti kauas kotoa kun olin kaksivuotias. Hänestä tiesin, että hän oli töissä muualla. Oikeastaan hänellä oli myös toinen perhe.
En nähnyt isää kuin kerran parissa vuodessa, mietin kovasti, miksi hän ei ollut meillä. Äiti selitti parhainsa päin ja äiti piti meistä hyvää huolta. Ei isää kaivattu kauan. Myös hyvää huolta meistä pienistä piti se toinen nainen jonka kanssa asuimme. Nukahdin hänen sylissään monta kertaa, söin hänen tekemäänsä ruokaa monta kertaa, leikin hänen kanssaan usein, kävimme retkellä hänen kanssaan. Silloin, kun äiti oli poissa, tuo toinen nainen antoi meille viidelle lapselle turvan.
Varmasti isäkin olisi voinut olla hyvä yhtä hyvä vanhempi kuin tuo nainen. Hän ei vain ollut läsnä. Jos jotakin lapsuudessani olisi voinut olla enemmän, se oli yhteiskunnan rauha. Elimme sodan keskellä ja kiitos noiden kahden naisen kekseliäisyyden, selvimme kolhuista. Kahden naisen taistelu meidän lasten puolesta sai minut jo pienenä tahtomaan opiskella, saada ammatin ja työn auttaakseni heitä. Se toinen nainen kuoli ja jäimme äidin kanssa. Ajat olivat kovia, mutta me lapset jo sen verran isoja, että etsimme teitämme.
Se toinen nainen oli isoäitini. Moni lapsi asuu nyt kahden naisen tai kahden miehen perheessä. Lapset ovat noissa perheissä ehjiä. Toisin kuin niissä perheissä, joissa on riitoja ja lapsia kohdellaan huonosti eivätkä he saa rakkautta. Lasten onnellisuus ei riipu perheen muodosta. Vanhemmuus ei ole vanhempien sukupuolesta kiinni.
On heikko argumentti vedota lasten oikeuksiin vanhempiin, kun ei halua tunnustaa kaikkien kansalaisten oikeutta yhdenvertaiseen kohteluun lain edessä. Kaikilla aikuisilla, jotka elävät parisuhteessa, ei ole lapsia, ja myös siksi pitäisi puhua aikuisten oikeuksista eikä sotkea lapsia siihen.
Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!
NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)
Hieno kirjoitus Ana. Ja lisäksi kokemuksen, eikä mutun pohjalta.
En ole ollenkaan ymmärtänyt entisen avioliittolain säilyttäjien vetoamista "lapsen oikeuksiin". Eihän millään lailla voidaan pakottaa lapsen biologiset vanhemmat elämään yhdessä. Melkoisia kolhooseja sellaisesta laista muodostuisi. Jos jollakin naisella olisi vaikka kolme lasta ja niillä eri isä, pitäisikö hänen olla avioliitossa kolmen miehen kanssa?
Sinulla oli onni kun oli kaksi hyvää aikuista turvana.
Puhumattakaan siitä, miten tilanne mutkistuisi, jos jollain näistä miehistä on lapsia toisenkin naisen kanssa.
Tokihan vanha kansa tietää, että lapsen kasvattamiseen tarvitaan kylä, mutta ei sitä tarvinne perheen sisällä toteuttaa.
Spermaluovutukset varmaan myös loppuisivat kuin seinään moisen myötä. Kuten myös niiden kysyntä.
Lapsen oikeuksiin vetoaminen on silkka väittelystrategiaa jolla voidaan ohittaa monen muuten kriittisesti ajattelevan ihmisen asian normaalin analysoinnin.
Aito avioliitto ry:n eurooppalainen yhteistyökumppani (ja jossakin mielessä emojärjestö, vrt. yhteinen tunnus) ranskalainen La Manif Pour Tous -liike on myös joutunut kritiikin kohteeksi - syystäkin! - nimenomaan "lapsen oikeusiin vetoamisen" johdosta toimintansa todellisen luonteen verhoamiseksi.
La Manif Pour Tous -liikkeen (LMPT) järjestämä itsetarkoituksellinen anti-HLBT-suurmielenosoitustoiminta vuosien ajan ympäri Ranskan kaupunkeja on synnyttänyt mellakoita, joiden yhteydessä on pahoinpidelty mm. homoseksuaaleja.
Korrelaatio Ranskan HLBT-vähemmistöihin kohdistuvan henkisen ja fyysisen väkivallan kasvun ja LMPT:n järjestämien mielenosoitusten välillä on selvä.
Aito avioliitto ry on myös julkisesti ilmoittanut (edellä mainitun LMPT-yhteistyön lisäksi) olevansa yhteistyössä amerikkalaisen Mass Resistance -järjestön kanssa, joka on Yhdysvalloissa luokiteltu HLBT-vastaiseksi viharyhmäksi. Tähän kategoriaan luokittelun edellytyksenä ovat painavat ja radikaalit vihamieliset käytännön toimet HLBT-vähemmistöjä vastaan: mitkään kevyet perusteet eivät ole koskaan kyseessä.
Sama järjestö (Mass Resistance) on levittänyt Suomeen ja ympäri maailmaa omaa videomateriaaliaan (esitetty mm. valtakunnallisella kristillisellä TV7-kanavalla ainakin heinäkuusta 2014 lähtien), missä demonisoidaan samaa sukupuolta olevien parien siviiliavioliitot kaiken pahan alkuna ja juurena. Samalla mustamaalataan suoraan HLBT-vähemmistöjä.
Kaikista tosiasioista päätellen on siis todellakin syytä olla huolissaan myös lasten oikeuksista, koska niitä selvästikin käytetään brutaalisti keppihevosena toiminnassa, missä yhdistyvät raaka uskonnon, politiikan ja bisneksen sekoittaminen keskenään.
On syytä huomata, että näiden edellä mainittujen liikkeiden toiminnassa käytettävä retoriikka ottaa hampaisiinsa aika ajoittain myös monikulttuurisuuden. Toisin sanoen toiminnassa halutaan kosiskella voimakkaasti myös maahanmuutto- ja maahanmuuttajavastaisia aineksia.
Kiitos!
Kaksi naista tai kaksi miestä pystyy varmasti lapset hoitamaan, kun yksi nainen tai mieskin siihen pystyy!
Ilmeisesti tämän agrumentin takana on kuvitelma samaa sukupuolta olevan avioparin pysymisestä kaapissa sen lapsen kanssa eikä tämä opi ennen aikuisikää, että on muitakin sukupuolia. Saati että hänen lähipiiriinsä sellaisia kuuluisi, kuten sukulaisia, naapureita, opettajia jne.
Sukupuolieron esittäminen ihmisyyden perustaksi jopa siinä määrin,että tuo ero pitäisi pikkulapsi- iästä lähtien ihmiselle jatkuvasti havainnollistaa arjessa,ei perustu ainakaan tieteeseen eikä Raamattuun.
Eikä mitä ilmeisimmin myöskään ihmisten arkikokemukseen.
Mihin se siis perustuu?
Täh? Kuvitteleeko Solin syntyneensä suvuttomasti jakautumalla? Ilmeisesti lisähavainnollistaminen olisi tarpeen.
Olen pahoillani, että sinulla on ollut vaikea lapsuus. Nyt ehkä ymmärrän vähän paremmin, miksi sinusta tuli sellainen kuin tuli.
Tarina tummaihoisesta miehestä, joka hylkää vaimonsa ja lapsensa ja menee muualle tekemään lisää lapsia on itse asiassa rasistinen stereotypia, jolla rasistit ovat perustelleet Afrikan tilannetta.
Kaikkein järjettömintä olisi käyttää Afrikan ja Etelä-Amerikan rikkinäisiä perheitä ja hylättyjä lapsia perusteluna homoadoption hyväksymiselle Suomessa.
Ehkä siksi kukaan ei ole sitä käyttänytkään. Luulitko että ihan samanlaista ei olisi Suomessa? Käykö Suomen rikkinäiset perheet ja hylätyt lapset perusteluksi homoadoption hyväksymiselle Suomessa.
Tai ei. Ei sitä tarvitse mitenkään perustella. Sen, joka niitä vastustaa, täytyy perustella miksi niitä ei pitäisi sallia. Lähtökohta on samanlainen kohtelu lain edessä.
Niin. Anastahan tuli hyvä, sydämellinen ja tasapainoinen ihminen.
En ollenkaan ymmärrä miten tasa-arvoinen avioliitolaki vähentäisi lapsen oikeuksia. Miten se mahdollisiin perheen lapsiin vaikuttaa jos sama sukupuolta olevat vanhemmat voivat olla avioliitossa rekisteröidyn parisuhteen sijaan?
Kommentoi 17 kommenttia