Maalla ja mailla Maissa maiden tavoilla

Saatavuusharkinta jakaa puolueita

  • Kuski on vain hyvä kuski. Moni kuski on tullut ulkomailta.
    Kuski on vain hyvä kuski. Moni kuski on tullut ulkomailta.

Puheita siitä, että saatavuusharkinnalla edistettäisiin työperäistä maahanmuuttoa, on voitava katsoa eri näkökulmista.

Kuten verkkouutisessa selitetään ” Saatavuusharkinta tarkoittaa käytännössä sitä, että työnantajan on ETA-alueen ulkopuolelta rekrytoidessaan pystyttävä osoittamaan, ettei vastaavaa kotimaista työvoimaa ole tarjolla.” Päätösvalta on alueen TE-toimistoilla.

ETA-maat ovat: Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Islanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Tanska, Tšekki, Unkari ja Viro.

Saatavuusharkinnalla ei voi siis millään tavoin estää tai rajoitta edellä mainittujen maiden työntekijöiden pääsy Suomeen.

Kokoomus, Keskusta, Vihreät ja Kristillisdemokraatit ovat julkisuudessa jo sanoneet kannattavansa saatavuusharkinnan poistoa. Esimerkiksi Kokoomuksen ryhmäjohtaja Arto Satonen sanoo Verkkolehdessä, että nykylainsäädäntö aiheuttaa monenmoista byrokratiaa ja hankaloittaa esimerkiksi maahanmuuttajataustaisten yritysten mahdollisuuksia rekrytoida avainhenkilöitään.

Kun puhutaan saatavuusharkinnasta, yleistetään liikaa, jolloin lukija tai kuulija luulee, että saatavuusharkinta on kuin taikasauva, jolla saa kaiken ulkomaisen työvoiman rekrytointipulmat ratkaistuksi. Näin ei kuitenkaan ole.

Onneksi on niitä realistisia poliitikkoja, jotka pystyvät katsomaan asioita myös toisin. Tänä aamuna Työministeri Lauri Ihalainen vastasi MTV:n Huomenta Suomessa sisäministeri Päivi Räsäsen eiliseen avaukseen helpottaa työperäistä maahanmuuttoa.

– Kyllä me tarvitsemme ulkomaista työvoimaa, mutta heidän kohtelunsa pitää olla tasavertaista. Lisäksi ulkomaisen työvoiman pitää olla suomalaista työvoimaa täydentävää, ei korvaavaa, Ihalainen sanoo.

Sisäministeri Päivi Räsänen haluaa, että työperäisen maahanmuuton saatavuusharkintaa väljennettäisiin tai poistettaisiin kokonaan.

Ihalainen sanoo: – Minua vaivaa tässä keskustelussa se, ettei kiinnitetä huomiota niihin ihmisiin, jotka meillä jo on. Heidän työttömyytensä on 2-3-kertainen kantaväestöön verrattuna. Siellä on isoja haasteita, Ihalainen arvioi.

Aiemmin, olen ollut samoilla linjoilla Räsäsen, Kokoomuksen ja Keskustan kanssa. Nykyisessä työllisyystilanteessa saatavuusharkinnan purkamiselle ei ole tarvetta. Harmi, kun en voi äänestää Uudellamaalla Ihalaista. Saatavuusharkinta jakaa puolueita. 

Työperäistä maahanmuuttoa tuskin voi edistää, kuten saatavuusharkinnan poistamisen kannalla olevat antavat ymmärtää, vain tuomalla Suomeen lisää ulkoperäistä työvoimaa, vaan myös vahvistamalla jo maassa olevan työvoiman aseman ja parantamalla maassa työttöminä olevien työllistymismahdollisuuksia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Esa Niemi

Maltti on valttia.

Ruotsin kokemukset työvoiman tarveharkinnan lakkauttamisesta olivat erittäin huonoja ja 66% työluvista meni aloille, joissa ei ollut työvoimapulaa. Lisäksi tarveharkinnan lakkauttaminen lisäsi työlupien myyntiä, ihmiskauppaa ja harmaata taloutta.

Me olemme jo osa 500 miljoonan ihmisen työmarkkina-aluetta, jossa on suuri työttömyys. Työvoimasta ei siis ole pulaa, vaan työvoiman kysynnästä.

""Ruotsi lopetti viranomaisten saatavuusharkinnan ulkomaalaisten työntekijöiden pääsystä maan työmarkkinoille vuonna 2008. Arviointi annettiin työnantajille.

Ruotsalaisen palkansaajakeskusjärjestö LO:n tutkija Thord Ingesson kertoo, että työlupien määrä on muutoksen jälkeen lisääntynyt. Ingesson otti Ruotsin esimerkiksi pohjoismaista ihmiskauppaa käsitelleessä seminaarissa Helsingissä.

"– Työluvat ovat yleistyneet etenkin siivousalalla, rakennusalalla ja muilla aloilla, joissa ei ole edes ollut tarvetta ulkomaiselle työvoimalle. 66 prosenttia työluvista menee nykyisin näille aloille.

Ruotsista voi ostaa työluvan

Saatavuusharkinnan ottaminen pois viranomaisilta on Ingessonin mukaan lisännyt Ruotsissa työlupien laitonta kauppaa. Maahan pyrkivät ovat joutuneet maksamaan ihmissalakuljettajille suuria summia päästäkseen Schengen-alueelle.

– Tiedämme tapauksia, joissa ihminen on joutunut maksamaan jopa 25 000 euroa työluvasta.

Ingesson epäilee, että työluvan saaneet eivät ole edes pyrkineet töihin Ruotsiin, vaan maata on käytetty porttina Schengen-alueelle.

– Meille on tuotu bussikaupalla bangladeshilaisia marjanpoimintaan. Sen jälkeen he ovat hävinneet muualle Schengen-alueelle, Italiaan ja muihin Etelä-Euroopan maihin....."

https://www.sak.fi/ajankohtaista/uutiset/ihmiskaup...

Käyttäjän amgs kuva

Kiitos linkistä! Tässä tämä SAK:n maahanmuuttoasioiden asiantuntijan kirjoitus. Ehkä kirjoitus on jo sinulle tuttu:
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1346041279149

Esa Niemi

Kiitos myös hyvästä linkistä ja kirjoituksesta. Tuo pääkirjoitus on minulla mennyt ohi, mutta juuri nämä argumentit pitäisi laittaa vaakakuppiin näin isoa päätöstä tehdessä.

Työvoiman vapauttamiselle ei ole selkeästikään perusteita työvoiman saannin suhteen, vaan syyt ovat aivan muut ja ne liittyvät EK:n tavoitteisiin saada maahanmuuttajista hyväksikäytettävää työvoimaa "puuvillapeltojen" hengessä.

Sipilä on ottanut jo tavoitteeksi tarveharkinnan lakkauttamisen. Tämän perustella käydään jo hallitusneuvotteluja ja siksi kaikki puolueet ovat alkaneet ottamaan kantaa tarveharkinnan lakkauttamisen puolesta. Kosiskelu hallitukseen käy kuumana. EVA:lta saatiin juuri samaan aikaan tarveharkinnan lakkauttamista puoltava raportti kun taas OECD ei viime vuoden raportissaan suositellut Suomelle maahanmuuton lisäämistä, vaan lähinnä entistenkin työllistämistä.

Tuossa SAK:n maahanmuuttoasiantuntijan kirjoituksessa kerrottiin juuri tuo EK:n hyväksikäytön tavoite selkeästi, "käytä ja heitä pois":

"Ulkomaisen työvoiman massiivinen lisääminen pienpalkka-aloilla voi johtaa alipalkkaukseen ja maahanmuuttajien hyväksikäyttöön. Jo nyt toimeentulo-ongelmista ja osa-aikatyöstä kärsivät sekä kotimaiset että ulkomaalaiset työntekijät. Oleskeluluvalle jatkoa hakeneista ulkomaalaisista siivoojista 40 prosenttia on saanut kielteisen päätöksen – syynä on ollut riittämätön toimeentulo eli liian vähäiset työtunnit tai alipalkkaus."

Käyttäjän SakariRajamaki kuva
Sakari Rajamäki

Ihalaisen haastattelusta poimittua.

"Kyllä me tarvitsemme ulkomaista työvoimaa, mutta heidän kohtelunsa pitää olla tasavertaista. Lisäksi ulkomaisen työvoiman pitää olla suomalaista työvoimaa täydentävää, ei korvaavaa, Ihalainen sanoo"

Juuri näin homman pitäisi olla. Nykyinenkin järjestelmä on osittain Suomalaista työvoimaa korvaava. Jos Suomessa rakennuksilla on noin 50 tuhatta ulkomaalaista työntekijää ja vuoden 2014 lopussa työvoimatoimistoon oli ilmoittautunut 28 tuhatta rakentajaa on selvää, että ainakin rakennusalalla ulkomaalainen työvoima korvaa Suomalaisia. Siksi olisi järkevää, jos saatavuusharkinta menettelyä sovelettaisiin kaikkeen ulkomaalaiseen tyvoimaan.

Ulkomaalaisen työvoiman kohtelu ei ole tasavertaista, koska Kokoomus ja Keskusta yrittävät estää sen, että ulkomaalainen työvoima saisi oikeuksiaan. esimerkiksi niin, että kun molemman puolueet olivat samassa hallituksessa ne estivät ammattiliittoja saamasta kanneoikeutta, joilla ne olisivat pystyneet pitämään paremmin ulkomaalaisen työvoiman puolia.

Kokoomus oli mukana myös tässä http://fifi.voima.fi/artikkeli/2011/kesakuu/muisti...
"Kokoomus esimerkiksi ei halua antaa työsuojeluviranomaisille oikeutta tarkistaa, että työntekijöiden "palkkaus on työpaikkaa koskevan työehtosopimuksen mukainen"

Kun näin luodaan ympäristö, jossa ulkomaalaiselle työvoimalle maksetaan usein alle TESSIN mukaista palkaa. Tätä kutsutaan rasismiksi, siispä kokoomus ja Keskusta ovat rasistisia puolueita http://sakarirajamaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/187...

Esa Niemi

EK:n, Sipilän ja Kokoomuksen tavoite on saada rinnakkaiset työmarkkinat ja murtaa ay-liike korvaamalla järjestäytynyt työvoima järjestäytymättömällä. Osa palkasta saataisiin yhteiskunnan maksettavaksi sosiaalitukien muodossa.

Käyttäjän amgs kuva

Vaikka saatavuusharkinta on ollut olemassa ongelmia on ollut, koska työvoima on saatavilla ilman rajoituksia kirjoituksessa mainituista maista ja myös ETA-maiden ulkopuolelta tullaan. Muistan kuinka kesällä Li Andersson, ym. puhuivat thaimalaisten marjapoimijoiden oikeuksista tiedostusvälineissä.

Tässä siis teille tämä nnäkökulma pureskeltaviksi. Vasemmistonuoret sanoivat, että saatavuusharkinnasta on luovuttava! Erikoista.

"Työvoiman saatavuusharkintaa ei sovelleta keskiluokkaisiin töihin, esimerkiksi yritysjohtajiin tai ammattiurheilijoihin. Sitä ei myöskään käytetä aloilla, joilla yrityksen tuotto on kiinni nopeasta ja lyhytaikaisesta työvoimatarpeesta, esimerkiksi maatalouden kausityöntekijöiden kohdalla. Maahanmuuttopolitiikkamme luokkaluonne selviää siitä, että suurin osa ei-johtavassa asemassa olevista (lue: työväenluokkaisista) töistä on saatavuusharkinnan piirissä, jolloin työpaikan löytyminen ei riitä takaamaan oleskelulupaa.

Osa puolueista argumentoi populistisilla ”ne vievät meidän työpaikat” -kommenteilla sekä työvoiman valvonnan heikentymisellä. Valvonta on heikko argumentti, sillä lähes kaikki tahot tunnustavat, ettei se nykyiselläänkään toimi. Valvontaa harjoitetaan mm. työ- ja elinkeinotoimiston tarkistuksilla työluvan myöntämiseksi. Käsiteltäväksi joutuvat keskeiset työehdot, työnantajan edellytykset toimia työnantajana, toimeentulon riittävyys sekä tarvittaessa työntekijän pätevyyteen ja terveydentilaan liittyvät seikat. Työntekijän näkökulmasta ehtoihin liittyy kohtuuttomia vaatimuksia. Esimerkiksi perheen tuominen edellyttää huomattavasti korkeampaa ansiotasoa kuin toimeentulotuki, jolla suomalaisten katsotaan tulevan toimeen.

Saatavuusharkinta ei suojaa työntekijää toivotulla tavalla, sillä juuri sen piiriin kuuluvilla aloilla lakisääteiset työehdot toteutuvat ulkomaalaisten kohdalla hyvinkin vaihtelevasti. Nykyisen lain puitteissa, oleskeluoikeuden ollessa kiinni työnantajan hyväntahtoisuudessa, joutuvat työntekijät tekemään työtä millä ehdoilla tahansa.

Ravintola-alalla on jo vuosia kärsitty työvoimapulasta. Ajankohtainen Kakkonen kertoo, kuinka Uudenmaan työlupayksikkö eväsi aluksi Suomeen saapuneiden filippiiniläisten kokkien työluvat, koska alueelta löytyi valmiiksi satoja työttömiä kokkeja. Filippiiniläiset joutuivat odottamaan kuukausia epätietoisuudessa työlupapäätöksestä tehdyn valituksen käsittelyä. Rekisterin mukaan tuolloin oli 200 kokkia työttömänä työnhakijana, joista kokin työtä haki vain 148. Kaikille lähetettiin kutsu saapua rekrytointitilaisuuteen, vain 10 saapui paikalle. Heistä yksi voitiin haastattelujen jälkeen palkata. Osalla ei ollut koulutusta tai he eivät olleet halukkaita tekemään vuorotyötä, jota suurin osa vapaista työpaikoista edellytti. Esimerkki kuvaa sitä, kuinka saatavuusharkinta ei todellisuudessa suojaa suomalaisten työpaikkoja. "

Kannanotto on vuodelta 2010. Ehkä nyt siellä ajatukset ovat muuttuneet...http://www.vasemmistonuoret.fi/?/site/saatavuusharkinta/14/

Esa Niemi

Tiedä sitten ovatko ajatukset muuttuneet, mutta erikoista on se, että vasemmistoliitto ajaa EK:n tavoitetta. Se on yhtä käsittämätöntä kuin RKP alkaisi vastustamaan pakkoruotsia ja ruotsinkielisyyttä.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Saatavuusharkinta ja työehtojen valvonta ovat eri asioita. Saatavuusharkinnan poisto merkitsisi sitä, että valvonta ainakin vähenisi olennaisesti ja sitä, että kaikilla saman alan työntekijöillä olisivat samat työehdot olisi mahdotonta valvoa, Kun se ei tahdo onnistua nykyistenkään säännösten aikana. Miten sitten, kun niitä olennaisesti heikennetään?

Käyttäjän amgs kuva

Ja valvottavien kohteiden määrä varmasti lisääntyisi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset