*

Maalla ja mailla Maissa maiden tavoilla

Nicaraguan järvi ja kanava

  • Cocibolca tai Nicaraguanjärvi. (C) Gloria Gutiérrez Gontol
    Cocibolca tai Nicaraguanjärvi. (C) Gloria Gutiérrez Gontol
  • Kuva on Ometepen saarelta, järven eteläosassa. (C) Gloria Gutiérrez Gontol
    Kuva on Ometepen saarelta, järven eteläosassa. (C) Gloria Gutiérrez Gontol
  • Nicaraguan pinta-ala on 130 370 km²  ja asukkaita on noin 6 000 000 asukasta
    Nicaraguan pinta-ala on 130 370 km² ja asukkaita on noin 6 000 000 asukasta
  • Kuva on Nicaraguan kanavan Facebookin sivulta.
    Kuva on Nicaraguan kanavan Facebookin sivulta.
  • Mielenosoitus kanavaa vastaan  Nueva Guineassa. Valokuva on oppositiossa olevan sandinistisen liikkeen Facebookin sivulta.
    Mielenosoitus kanavaa vastaan Nueva Guineassa. Valokuva on oppositiossa olevan sandinistisen liikkeen Facebookin sivulta.

Nicaraguassa on kaksi järveä. Suurin niistä on Cocibolca, tunnettu myös Nicaraguanjärvenä. Cocibolcan nimi tulee intiaanikielestä nahuatl, joka oli paikallisten heimojen kieli, kun espanjalaiset löytöretkeilijät saapuivat maahan.

Koska pienempi järvi Xolotlán on pilaantunut Somozan diktatuurin kaudella, Cocibolca on ollut nicaragualaisten ylpeyden aihe.

Järven keskellä on kaksi upeaa tulivuorta ja lukuisia saaria, jotka muodostavat Granadan saariston (Las Isletas de Granada)

Miksi kerron järvestä? Hyvä tuttava oli lukenut Helsingin Sanomista, että Nicaraguassa rakennetaan Atlantin ja Tyynivaltameren yhdistävää kanavaa kilpailemaan Panaman kanavan kanssa. Rahat tulevat hongkongilaiselta liikemieheltä, jonka nimi on Wang Jing ja yhtiönsä nimi on HK Nicaragua Development eli HKND. Tietävästi yhtiöllä on kytköksiä Kiinan hallintoon.

Nicaraguan kanavasuunnitelma on mahtipontinen. Kuten Ylen toimittaja Jaana Kanninen ansiokkasti kirjoitti: "Se maksaa 50 miljardia dollaria, mikä on noin neljä kertaa suurempi summa kuin Nicaraguan vuotuinen BKT. Kanavasta tulee 276 kilometriä pitkä, sen leveys vaihtelee 230 ja 520 metrin välillä, ja syvyyttä sillä tulee olemaan 30 metriä.

Hankkeeseen kuuluu kaksi satamaa, rautatie ja lentokenttä. Rakennustöiden on luvattu luovan 50 000 työpaikkaa.

Tavoite on, että vuosittain yli 5 000 laivaa kulkee kanavaa pitkin valtamereltä toiselle. Matka uutta kanavaa pitkin Tyyneltämereltä Atlantille kestää 30 tuntia. Kiinalaiset ovat saaneet vuokraoikeuden 50 vuodeksi, mutta tarvittaessa  aika voidaan kaksinkertaistaa."

Hanke on Nicaraguassa vietty ryminällä ja keskitetysti eteenpäin. Maan parlamentti myönsi kiinalaiselle yhtiölle hallinnan kanavan alueella. Rakennussuunnitelmia hyväksyttiin ilman selvityksiä esimerkiksi ympäristövaikutuksista ja muun muassa Nicaraguan järven ekosysteemiin.

Ympäristöjärjestöt ja paikalliset asukkaat ovat reagoineet vaatimalla selvityksiä. Presidentti Daniel Ortegan vastaus on ollut se, että joka tapauksessa Nicaraguan järvi on pilaantunut ja näin ollen lisää selvityksiä ei tarvita. Sillä lailla siellä.

Hankkeen kuvien perusteella kanava halkaisee Nicaraguan ja sen kauniin järven.

Nicaragualaiset ovat oppineet jo koulussa, että Nicaraguan sijanti Amerikan mantereen keskellä on samaan aikaan siunattu ja pulmallinen. Kautta historian espanjalaisten konkistadorien ajoista lähtien on ollut kiinnostusta. Useita ulkomaalaisia yrityksiä ja liikemiehiä ovat vuosien varrella saaneet lupia rakentaa kanavan sinne, mutta hankkeet syystä tai toisesta ovat epäonnistuneet.

Nicaraguan kanavan historia on mielenkiintoista luettavaa. Muun muussa hollantilaiset, ranskalaiset, englantilaiset ja yhdysvaltalaiset ovat olleet kiinnostuneita sijoittamaan Nicaraguan kanavaan. Yli sata vuotta sitten ja vähän ennen kuin Panaman kanava rakennettiin, USA sai Nicaraguasta myönnytyksiä kanavan rakentamiselle, mutta yhdysvaltalaiset kallistuivat Panaman kanavaan. Samalla sopimuksella Nicaraguan kanssa he varmistivat, että toinen kanava ei syntyisi.

Maan luovuttaminen ulkomaalaisille liikemiehille on ollut aina vastatuulessa Nicaraguassa. Kansallissankari Augusto C. Sandino vastusti kovasti ulkopuollisten valtioiden sotkeutumista Nicaraguan asioihin. Aina on puhuttu imperialismista. Nyt imperialisti on maan hallitukselle ja puolelle sopiva. Tämä ei ole mielipiteeni vaan monien nicaragualaisten mielipide.

Toisaalta nicaragualaiset nyt elättävät toiveita työpaikoista ja maan talouden kehittämisestä kanavan rakennusprojektin toteuttamisen ja sen toiminnan myötä.  On sanottu, että projekti  luo 50 000 työpaikkaa. Moni kuitenkin pelkää, että työtä ei olisi paljon paikallisille, vaan kiinalaisen yhtiön omalle porukalle.

Samalla kun projektia puolustellaan, myös vastustus on kova. Kanavan vastainen liikehdintä ei näy kovin paljon paikallisissa ja ulkomaan medioissa. Nueva Guinean kaupungissa kanavan alueella maatilkkuaan puolustavat maanomistajat ja kansalaisyhteiskunnan aktivistit ovat osoittaneet mieltään. Mielenosoitukset ovat olleet suuria. 10. päivänä joulukuuta maanviljeilijat lähtevät busseilla Managuaan osoittamaan mieltä. Toivottavasti mielenosoitus sujuu rauhallisesti.

Minusta pahinta mitä voi tapahtua on se, että projektia aletaan toteuttaa 22.12.2014 kuten on ilmoitettu ja se jää sitten puolitiehen. Tuhot seudun ympäristölle olisivat valtavia ja Nicaragualla ei olisi rahaa ympäristöprojekteihin. Cocibolcan tuhoaminen olisi liian suuri uhraus.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Näin se valtaeliitti mellastaa maailmalla. Epäilen, ettei paikallisväestö hyötyisi kanavasta edes työpaikkoina.

Valtavat ympäristötuhot ja luonnon saastuminen jäävät paikallisten ihmisten ja Nicaraguan hallituksen kontolle.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kiinalaiset touhuavat nykyään rahoineen vähän siellä ja täällä pitkin ja poikin maapalloa. Mutta itse en ole nähnut uutista, että olisivat jotain kesken jättäneet.

Terv. KK

Jonas Hellgren

Varsinkaan kun kiinalaisille älytön kiire ei aina merkitse kaikkea. Valmistuminen voi hyvinkin viedä kymmeniä vuosia.

Esa Niemi

Kiitos mielenkiintoisesta aiheesta ja tuolla taitaa olla syynsä miksi ympäristöarviot jätettiin tekemättä. Voin kuvitella kuinka monen tavallisen nigaraqualaisen elämään tuo vaikuttaa negatiivisesti etenkin kalastuksen suhteen.

Monikansallisena hankkeena tämä voisi olla avoimempaa toimintaa, mutta hankkeen keskittyessä Kiinalle ja yksittäisiin sijoittajiin kyse lienee myös puhtaasta valtakysymyksestä ja rahastamisesta. Ympäristöarvoilla tai paikallisen väestön toimeentulolla ei ole Kiinassa paljoa painoarvoa ja voimme pelätä pahinta.

Toisaalta sijoitukset levittävät aina vaurautta ympärilleen ja Kiinan toiminta Angolassakin on kyseenalaista samalla kun Angola kehittyi kehitysapumaasta kehittyneemmäksi maaksi ja maa alkoi vaurastua. Länsimaisia yrityksiä tulisi kuitenkin painostaa eettiseen toimintaan ettei kanavan käyttäminen tee hyvää imagolle ennenkuin kiinalaisten toiminta kestää päinvänvaloa. Tilanne on siis samaan aikaan siunattu kuin pulmallinen.

Käyttäjän amgs kuva

Luin, että ymäpäristöselvitys olisi tekeillä, mutta se valmistuu vasta huhtikuussa. Kymmenkunta ympäristöjärjestöä ja asiantuntijaa on vaatinut töiden alun siirtämistä, kunnes selvitys on valmis. Espanjankielisen sanomalehden El Nuevo Heraldin ansioitunut toimittaja Andrés Oppenheimer kertoo omassa kolumnissaan, että Nicaraguan entinen ympäristöministeri, yliopiston dosentti ja itse Ortegan neuvonantaja ympäristöasioissa Jaime Incer Barquero olisi sanonut puhelinhaastattelussa, että projekti "merkitsee saastumista ja vesielämän menettämistä järvellä, joka on Latinalaisen Amerikan suurin trooppinen järvi. Sen lisäksi järvi menettäisi ikuisesti kykynsä toimia juomaveden lähteenä koko maalle ja jopa pääkaupunkille. "

Kiinalaisen yhtiön ja Nicaraguan hallinnon yhteyshenkilö on presidenttiparin poika Laureano Ortega. Kun Oppenheimer kysyy Incer Barquerolta, että onko presidentti tietoinen asiasta, asiantuntija vastaa, että presidentin kanssa jopa ministerit eivät keskustele asioista. Asioita punnitaan presidentin vaimon kanssa. Käytännössä Ortegan vaimo Rosario Murillo on se, joka hallitsee Nicaraguaa. Näyttää siis pahasti siltä, että tämä on yhden perheen oma projekti.

Suhtaudun projektiin kuten viimeisella lauseella kuvasit.

: http://www.elnuevoherald.com/opinion-es/opin-col-b...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Mitenkäs muuten lie sen rautatien kanssa?
https://es-us.noticias.yahoo.com/constructores-can...

Nicaraguahan on yksi niistä harvoista valtioista, jotka ovat likvidoineet rautatiensä (vaikka eihän se laaja verkko ollut).

Ihan kuriositeettina mainittakoon, että Panaman kanavarautatiellä oli sama raideleveys Suomen kanssa vuoteen 2000 asti.
http://es.wikipedia.org/wiki/Ferrocarril_de_Panam%...

Terv. KK

Käyttäjän amgs kuva

Kävin HKND:n nettisivuilla tarkistamassa. Siellä ei sanota mitään rautatieverkostosta. Yhtiö lupailee kanavan lisäksi, kaksi satamaa, vapaakauppa-alue, lomakeskuksia, yksi kansainvälinen lentokenttä, teitä, sähkövoimala, sementtitehdas, kuparitehdas a muita rakennuksia.

http://hknd-group.com/portal.php?mod=list&catid=36

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset