Maalla ja mailla Maissa maiden tavoilla

Ruotsi on tunnustanut Palestiinan valtion

Ruotsi on tunnustanut Palestiinan valtion. Ennen Ruotsia 134 maata oli tehnyt samoin.

Ruotsi on ensimmäinen Euroopan Unionin maa, joka unionin jäseneenä on antanut näin tukensa Palestiinan valtion olemassaololle.

Ennen Ruotsia Euroopan maista vain Islanti on aiemmin tunnustanut Palestiinan vuonna 2011. Bulgaria, Tšekki, Kypros, Malta, Romania, Puola ja Unkari ovat tunnustaneet Palestiinan silloin kun eivät ole olleet vielä mukana EU:ssa.

Olen ruotsalaisten kanssa samaa mieltä siitä, että kahden valtion malli on se oikeudenmukaisin ratkaisu alueen asukkaiden kannalta. Hyvä Ruotsi! Miten on Suomi?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (97 kommenttia)

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Käsittääkseni Palestiinassa on käytännössä kolme valtiota: Hamasin johtama Gaza, Länsiranta ja Israel. Joten mitä Mitä Ruotsi on tunnustanut Hamasin terrorihallinnonko?

Pekka Heliste

Hamasilla ja Fahila on nykyään yheinen hallinto, jossa vallanjaosta on sovittu ja hallinnolla on yhteinen presidentti .

NL tunnusti aikoinaan Suomenkin vaikka sen mielestä Suomessa oli vallassa terroristihallinto.Ja myös Suomi tunnusti bolsevikkihallinnon

Ja onhan Suomi tunnustanut Saudi-Arabian ja monta mutakin dikdatuuria, ei Saudihallinto ole yhtään sen parempi kuin ISIS.Väestön terrorisointi on samaa luokkaa ja teloitukset samanlaisia, kivityksiä, mestauksia, ristiinnaulitsemista

Olet hurkastelija

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

"NL tunnusti aikoinaan Suomenkin vaikka sen mielestä Suomessa oli vallassa terroristihallinto.Ja myös Suomi tunnusti bolsevikkihallinnon"

Lenin tunnusti Suomen ennen punakapinaa. Gaza ja Länsiranta ovat käytännössä eri valtioita, vaikka niillä voi nimellinen yhteishallinto.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #5

NL tunnusti myös Tarton rauhassa Suomen, silloin ei Lenin ollut enää vallassa.

Muutenhan valkoisten väite siitä, että Lenin perui tunnustuksen ei pidä paikkaansa

Gaza J Länsiranta näyttävät erillisiltä, silläjoten olosuhteiden pakosta alueiden on toimittava kuten esität.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #6

"NL tunnusti myös Tarton rauhassa Suomen, silloin ei Lenin ollut enää vallassa."

Tuolloin Suomessa oli vapailla vaaleilla (vaaleissa mukana pukanaan ryhtynyt SDP) valittu eduskunta.

Gaza J Länsiranta näyttävät erillisiltä, silläjoten olosuhteiden pakosta alueiden on toimittava kuten esität.

Luulisin kuintenkin Al-fatahilla ja Hamasilla olevan aika suuria eroja? Hamas on liittynyt muodolliseen yhteishallintaan kärsimästään rahapulasta johtuen.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #7

Väitäkö etteivät 1907 ja 1911 etc vaalit ollet vapaita ja SDP osallistui kaikkiin vaaleihin ?

Tsaari ja myöhempi porvarihallitus hajottivat Eduskunnan säännönmukaiseti, mutta kyllä Eduskunta oli valittu vapailla vaaeilla

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #10

Vuonna 1919 pidettiin ensimmäiset vapaat vaalit itsenäisessä Suomessa.
Aijemmat vaalit olivat Venäjän sortovallan aikana pidetyt.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #39

Ne olivat silti vapaat vaalit, sillä osallistumista ei rajoitettu mitenkään.
Tsaarin/Venäjän hallinnon oikeus supistui Eduskunnan hajoittamiseen, mutta vaaleihin Venäjän hallinto ei puuttunut

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #6

Pekka H.,

Lenin oli aktiivisesti mukana Tarton rauhan neuvotteluissa 1920 Neuvosto-Venäjän johtajana.

Neuvostoliitto perustettiin vuonna 1922.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno Vastaus kommenttiin #5

Koskahan Ruotsi tunnustaa Taiwanin?

Käyttäjän JotuKarjalainen kuva
Jotu Karjalainen

Suomessa hallituksessa lähinnä Kokoomus ja Kristillisdemokraatit haraavat vastaan, puolueet joille uskonto määrittelee ihmisarvon.

Käyttäjän amgs kuva

Millaisia ihmiarvoja! -Puoleellisia kai. Ei ole siis ihme, etteivät kaikki uskovaiset ole kokoomuslaisia ja kristillisdemokraateja.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Puolueettomia arvoja ei ole, eikä voi olla, olemassakaan.

Jarno Liedes

Nyt pitäisi rustata vähän niitä pakotteita sille ruatsille!

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Vaikka Suomi arastelee, asia etenee eri EU-maissa. Tässä vaiheessa tunnustamista on esittänyt Yhdistyneen kuningaskunnan parlamentin alahuone ja Irlannin tasavallan parlamentin ylähuone. Lähiaikoina asia on esillä myös Espanjan parlamentissa (joidenkin lähteiden mukaan olisi tänään, mutta siihen en ole saanut varmistusta).
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän amgs kuva

Valitettavasti Espanjan hallituksen kannassa ei tule tapahtumaan muutoksia niin kauan kun Kansanpuolue on vallassa. Näin voi tulkita nykyisen ulkoministerin reaktiosta.

Espanjassa se kolmas ja uusi puolue "Podemos" (suom. Voimme) on luvannut muuttaa asian Palestiinan suhteen. Podemos on nyt hyvin suosittu puolue ja moni jopa pelkää muuten puolueen radikaalista ohjelmaa. Jos espanjalaiset nyt haluavat muutoksia, jotakin tulee tapahtumaan lähivuosina.

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

En menisi tunnustamaan valtiota, joka, peruskirjansa mukaan aikoo tuhota
naapurivaltioin .

Yhteishallitus on vain etujen tähden, ja toisaalta myöskin Abbasin hallinnon
pitkän tähtäimen ohjelma on tuon naapurivaltioin tilaae saada islamilaien kalifaatti.

Pekka Heliste

Onhan Suomi tunnustanut NL:kin ja Venäjän

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Lehtiaho "muistelee menneitä" tuossa peruskirja-asiassa.

Totta kai yhteishallitus on omien eikä esimerkiksi Israelin etujen tähden ja toisaalta tuo kalifaattijuttukin perustuu lähinnä hömppään. Toisaalta on niitä "kalifaattiohjelmia" Israelinkin puolella kuten muistaakseni lähes kaikkien nyt vallassa olevien puolueiden puolueohjelmissa aie olla hyväksymättä arabivaltiota Gazassa ja Länsirannalla.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

Kämäräinen, juutalaisilla on historiallinen oikeus asua Juudeassa ja Samariassa, jossa asuu nykyään myös arabeja.
En kannata kahta valtioita tuolle pienelle pläntille, monikaan ei tule huomioineeksi, alueen kokoa.

"Rauhallinen rinnakkain elo", jota mantran tavoin lännessä hoetaaan , ei ole
mahdollista ennen kuin arabien koulukirjat muutetaan,
niissä koko alue Jordanista Välimereen on peitetty palestiinalaisten vihreällä lipulla, Ja päällä lukee Palestiina, Israelia ei siinä kartassa ole ollenkaan.

Abbasin hallinoimalla alueella Rafahissa juutalaisia koulubusseeja räjäyttäneille terroristeille on nimetty ja heille omisteetu katuja, aukioita , jopa kouluja.
Televisiossa esitetään itsemurha-iskijöiden tekemiä iskuja ,esimerkiksi, ja heitä haastatellaan, ovat sankareita, joita pitää seurata.
Äidit ovat ylpeitä ,kun poika on marttyyri saatuaan surmasa näissä teoissa.

Kasvatukseen menee monta sukupolvea, niin syvään on juurrutettu viha Israelia
kohtaan.

En näe toivoakaan muutoksesta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #15

Tunnustamis- ja asumisasiassa ollaan kansainvälisoikeudellisella ja -poliittisella eikä historiallisella "pelikentällä".

Israelin puolellakin on varmasti katuja henkilöille, joita joku muu pitää terroristina. Sellaista se tuppaa olemaan (muuallakin).

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #19

"Rabbi Meir David Kahane (1. elokuuta 1932 – 5. marraskuuta 1990) oli yhdysvaltalaissyntyinen israelilainen rabbi, kirjailija, poliitikko ja aktivisti. Kahane oli Israelin parlamentin knessetin jäsen. Kahane oli rabbi mutta hänet tunnettiin poliittisesti äärijuutalaisena. Hänen unelmansa oli muun muassa Suur-Israelin luominen. Yhdysvalloissa hänet tunnettiin Jewish Defence Leaguen (Juutalaisuuden puolustusliitto) perustamisesta. Israelissa hän perusti Kach-puolueen. Myöhemmin Kach julistettiin rasistiseksi puolueeksi, koska sen kannattajat olivat anti-palestiinalaisia ja anti-islamin kannattajia"

Näitä suur-Israelin rakentajia löytyy pilvin pimein Israelista ja jopa Knesstistä ja hallituksesta vaikka suita siivotaan .

Israel käy etanasataa, jossa Länsiranta vallataan kortteli korttelilta, tila tilalta

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho Vastaus kommenttiin #19

Tarkoitan nykypäivinä tehtyjä terroritekoja, ajatellen tulevaa rinnakain eloa.
Niiden ihannointi ei sovi "kansat veljet keskenään " kuvioon .

Todistetusti ns.palestiinalaiset kiihottavat juutalaisvihaan ja käskevät tappamaan heitä, aika hyvä ilmapiiri rauhalle.!
En usko heidän nyt yhtä äkkiä lopettavan , -voi me rakastamme teitä juutalaiset-
-utopiaa-!

Tiedän jonkin verran yhteyksiä olevan " ruohonjuuritasolla", nämä arabit joutuvat usein omien lynkkaamiksi, suuri enemmistö ei tätä hyväksy, johtajista puhumattakaan.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #62

Ei tämä konfliktia pitkittämälläkään parane.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #62

Samaa tekevät äärijuutalaiset eli tavoittelevat tilaa, jossa paestiinalaiset on ajettu Välimereen.

Samin Israelin perusulaki määrittelee, että Israel on juutalainen valtio, se merkitsee, että muille ei ole tilaa eli perustuslaki on apartheidiin perustuva

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #15

Israel on tappanut palestiinalaissiviilejä satoja tuhansia ja aivan tarkoituksella

Mutta suomalaisten farisealaisten mukaan yhden juutalisen tappaminen oikeuttaa 10000 palestiinalisen murhaan, pääasiassa naisia ja lapsia

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho Vastaus kommenttiin #22

Pekka Heliste, mistä tuo tieto on? Satoja tuhansia?!
Siviilejä?

Milloin, ja missä?

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #59

Vuosien saatossa, nytkin Gazan sodan saldo oli 2000 kuollutta siviiliä , suurin osa naisia ja lapsia. Taistelijoita kuoli 200-300.

Israelin tappiot olivat 3 siviiliä ja n 70 sotilasta

Kumpi harrastaa siviiline teurastusta ?

Pekka Heliste

Onhan Suomi tunnustanut NL ja Venäjän, joka on monta kertaa uhannut tuhota Suomen

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Teksti-tv tänään siteeratessaan Ruotsin perustelua tunnustamiselle: "On alue, on kansa ja on hallitus."

- Mikä se alue siis on, ja vallitseeko siitä yksimielisyys esimerkiksi rajanaapureiden kanssa?

Pekka Heliste

Eihän Virokaan ole vielä sopinut rajaansa Venäjän kanssa , sopimus on edellen avoin , mutta Suomi on tunnustanut Viron ja Venäjänkin.

Eikä ole perunut Venäjän tunnustamista vaikka rajat ovat muuttuneet moneen kertaan

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Hallitus ei hallitse aluetta, mikä on tunnustamisen edellytys kansainvälisen oikeuden mukaan. Ruotsi lähti sooloilemaan maailmanpoliittisessa kiistakysymyksessä ja löytää sen vielä edestään.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Käytännössä Palestiina ei ole ensimmäinen valtio, jonka alueen hallinta ei ole sataprosenttinen. Ehkä tunnetuin tapaus on Kongon demokraattinen tasavalta, jonka "sotkuissa" menetti henkensä muun muassa yksi YK:n pääsihteeri ja lukuisa joukko muita.
https://history.state.gov/countries/congo-democrat...
http://en.wikipedia.org/wiki/Congo_Crisis

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Ruotsilla suvereenina valtiona on tietysti oikeus tunnustaa Palestiina.

Mielestäni Suomi voi tunnustaa Palestiinan siinä vaiheessa kun nähdään, että Israel ja Palestiina kummatkin selkeästi sitoutuvat rauhanomaiseen rinnakkaiseloon. Toinen looginen vaihtoehto olisi se, että Suomi tunnustaa Palestiinan sen jälkeen kun EU on tunnustanut sen.

Suomen valtion intressien mukaista on toimia harkiten tässä asiassa ja pyrkiä välttämään "maailmaa parantavia" irtiottoja. Kansainvälinen politiikka on sangen raadollista ja sen takia tuollaiset irtiotot saattavat heikentää Suomen omia asemia. Suomella ei ole strategisia intressejä tuolla alueella, joten sen takia on turha äkkinäisillä toimilla heikentää Suomen asemia.

Käyttäjän JotuKarjalainen kuva
Jotu Karjalainen

Käsittääkseni Suomi tunnusti israelinkin yksipuolisen irtioton seurauksena.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Lue viestini uudestaan. Ei ole Suomen etujen mukaista alkaa sooloilemaan kansainvälisessä politiikassa.

Jos aletaan puhumaan Israelin tunnustamisesta, niin sen tunnustivat ennen Suomea niin Yhdysvallat kuin Neuvostoliitto. Yhdysvallat tunnusti Israelin de facto 14. toukokuuta 1948 ja de jure 31. tammikuuta 1949. Neuvostoliitto tunnusti Israelin de jure 17. toukokuuta 1948. Suomi tunnusti Israelin de facto 11. kesäkuuta 1948 ja de jure 18. maaliskuuta 1949.

Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/International_recogni...

En kutsuisi tuota irtiotoksi. Maailman johtavat suurvallat olivat jo ehtineet tunnustamaan Israelin itsenäisyyden, joten kyse ei ollut irtiotosta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Suomi on tunnustanut Israelin 18.3.1949, jolloin aseleposopimuksia ei ollut vielä kaikkien naapurimaiden välillä allekirjoitettu eikä Israelia vielä ollut hyväksytty YK:n jäseneksi.
http://formin.finland.fi/public/default.aspx?nodei...
http://unispal.un.org/UNISPAL.NSF/0/9EC4A332E2FF9A...
http://unispal.un.org/UNISPAL.NSF/0/F03D55E48F77AB...
http://www.mfa.gov.il/mfa/foreignpolicy/mfadocumen...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

Petri, olen samaa mieltä, ulkopoliitisesti Suomen on viisainta olla lähtemättä soitellen sotaan.

Katsottan, mitä tuleman pitää.

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

Pekka Heliste, täytyy ymmärtää uskonnon ja Lähi-idän ihmisten fanaattisuus.
Isis-esimerkiksi.

Arabit eivät milloinkaan tule , (pysyvästi) hyväksymään j u u t a l a i s valtoita keskelleen.

Aika on vain valittava.
Nyt , väli-ajaksi ollaan muka hyväksymässä kaksi valtioita.
Abbas ei pysty siihen, pelkona on Hamasin kaappaus.
Israelin sotilaat jos vetäytyvät Abbasin hallinon alueelta , se on hänen loppunsa.

Pekka Heliste

Egypti jaJordania ovat tunnustaneet Israelin ja ne ovat tärkeimpiä naapuriarabivaltioita

Mutta Arabivaltioit eivät ole yhtä kun Palestiina.Vaikka yhtymäkohtia on niin on eroavaisuuksia ja kansan määrittävät kansalaiset itse, eivät ulkopuoliset

Hyvä esimerkki ovat Suomen saamelaiset, jotka ovat kansa ja määrittelevät itse, ketkä ovat saamelaisia

Eikä Suomen itsenäistymisestä kysytty mitään mareilta tai udmurteilta tai muilta sukulaiskansoilta

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

Jordania on aikonut sanoa rauhansopimuksen irti.
Israel pelkäsi (ja pelkää edelleen)Egyptin heittävän sopimuspaperin roskiin,
Mubarakin jälkeisessä tilanteessa.

Israelia vastaan arabimaat yhdistyvät kyllä, ovat toki enemmän omien puolella.
Vaikka näenäinen rauha onkin,kahden arabimaan kanssa se on heikko , ja voi revetä milloin tahansa.

Käyttäjän EemilWallin kuva
Eemil Wallin

Sinällään Palestiinan valtion tunnustaminen olisi humanitaarisesti hyvä vaihtoehto, ottaen huomion Palestiinan alueelta tulevat ajoittaiset ilmatuliaiset. Valtiolla näes olisi entistä suurempi vastuu toiminnastaan, eikä paikallinen hallitus voisi enää pestä käsiään vihamielisyydestä. Ajoittainen sotilaallinen iterventio tapahtuisi myös helpommin, eikä Israelin puolelta voisi harjoittaa niin suurta mielivaltaa mm. nuoliammusten käyttämisestä.

Tämä harvinaisen kyyninen tekstinpätkä on valitettavasti ainakin minun päässäni täysin järkevä skenaario. Paikallisen hallituksen ja sen sotilassiiven tulisi oikeasti lopettaa ylimielinen näkökantansa muihin "kaffireihin", ja oppia olemaan ihmisiksi.

Käyttäjän amgs kuva

Raikas perustelu. Tuollaisia lisää!

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Tarkoitatko, että "Palestiinan valtiota" voidaan myös ihan virallisesti syyttää sotarikoksista ja terrorismista esim. Haagissa - samoin ihmisoikeusrikoksista?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Näinhän siinä aikanaan käy.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Venäläiset (NL) ensimmäisenä tunnusti Israelin valtion.
Tänään ruotsalaiset tunnustavat Hamasin johtaman Palestiinan.
Taidan luopua tiedotusvälineistä ja muuttaa erämaahan erakoksi.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ruotsalaiset eivät tunnustaneet Hamasin vaan Mahmud Abbasin johtaman Palestiinan.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Nähdäkseni Hamas menneet vaalit voittivat. Kuka on pääministeri Palestiinassa?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #41
Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #45

Ei sentään Hamid Ramallah... :D

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Suurin syy vastustaa Palestiinan valtion tunnustamista on sen antama myötämielinen signaali islamin uskolle Euroopassa. Ilmeisesti Ruotsi on tämänkin manööverin tehnyt siksi, että se edistää sisäpoliittista suvakkiaatetta.

Suurin syy kannattaa Palestiinan valtion tunnustamista on sen antama vastahakoinen signaali erinäisten herätysliikkeiden hihhuleille, joille Israelin maapläntti on joku jumalan lahja valitulle kansalle.

Näiden välillä on vaikea tasapainoilla, mutta eiköhän nuo perisuomalaiset hihhulit ole suhteellisen harmittomassa marginaalissa jo nyt, joten kiitos ei.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Tuohon voidaan vielä lisätä kysymys, että kuinka monta rakettia palestiinalaiset ampuivat Israeliin heinäkuussa 2014? Vastaus on seuraavassa linkissä:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Palestinian_r...

Israelin vastaus raketteihin on luonnollisesti iskeä voimalla takaisin. Tämän takia palestiinalaisten ei pitäisi antaa Israelille (teko)syytä iskeä palestiinalaisia vastaan ampumalla raketteja Israeliin.

Käyttäjän JotuKarjalainen kuva
Jotu Karjalainen

Josko ne raketit olivatkin luonnollinen vastaus israelin agressioihin..

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Eipä tuo rakettien lukumäärä nyt viestiini liity mitenkään.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #53

Mielestäni olet väärässä tuossa. On typerää palkita palestiinalaisia tunnustamalla heidät itsenäisiksi samaan aikaan kun ampuvat yhä enemmän raketteja Israeliin. Se antaa täysin väärän signaalin kansainvälisen yhteisön ajattelumaailmasta.

Israelilaisilla olisi huomattavasti vähemmän syitä käyttää ilmavoimiaan palestiinalaisia vastaan. Tällä tavoin toimimalla voitaisiin säästää paljon ihmishenkiä ja alkaa vähitellen jälleenrakentamaan ja kehittämään sitä aluetta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #76

Hamas on tässä se ongelma toisin kuin tunnustettu palestiinalaishallinto (Hamasia ei liene mikään valtio tunnustanut).

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #76

"Hamas or its military wing is designated as a terrorist organization by Australia, Canada, Egypt, the European Union, Israel, Japan, the United Kingdom, and the United States, and is banned in Jordan."
Ruotsi poistui EU:n linjasta. Onko maalla omakohtaista kokemusta ko. terrorismista?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #86

Ruotsi ei tunnustanut Hamasia, joten ei siis poistunut EU:n linjasta.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #86

Kahdekan muuta EU-maata on tunnustanut Palestiinan valtion j
Millä tavalla Ruotsi on poikennut linjasta ?

Ja päälle 134 maailman valtiota eli enemmistö n 200 YK-valtiosta

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Suomi voisi perua Israelin tunnustamisen vuodelta 1949 ja tunnustaa Palestiinan ja Israelin joskus myöhemmin hamassa tulevaisuudessa samanaikaisesti, kun kyseiset valtiot ovat päässeet yksimielisyyteen rajoistaan.

Olavi Mansikka

eiköhän se ole ihan yksi lysti tunnustetaanko vai eikö. ei siellä rauhaa saada kuitenkaan.

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

Näin onkin,rauha ei ole yhtään sen lähempänä, vaikka kaiiki huutaisivat kuorossa
tunnustuksen.

Pekka Heliste

Sinun mielestä sota ja Israelin harjoittama julma miehitys on OK

Käyttäjän weareallafricans kuva
Niklas Bergman

Tätä minä vähän pelkäsinkin. Israel on juuri ilmoittanut vetävänsä suurlähettiläänsä pois Tukholmasta protestina Palestiinalaisvaltion tunnustamisesta.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Selittääköhän tämä osaltaan Ruotsin demarien kannatuksen laskua -4,5%?
NATO-linjauksesta (nej!) saattaa seurata vielä lisäpudotusta, mutta seuraavat vaalit ovat vasta 4 vuoden kuluttua. Ruotsin hallituksen taipaleesta tulee raskas vähemmistön turvin...

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

Israelin pääministeri Netanyahun mielestä ,jos palestiinalaiset saavat
valtionsa ilman neuvotteluja , kansainvälisellä päätöksellä,
heidän ei tarvitse tunnustaa Israelia juutalaiseksi valtioksi, ei luopua mistään, ei tehdä rauhaa.

Kanssakäyminen , asioista sopiminen, -kyllä niitä tarvitaan.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

PLO on jo aikaa sitten tunnustanut Israelin valtion olemassaolon oikeuden, joten tuo juutalaisuusaspekti alkaa jo varsin selvästi olla vain veruke.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

Kämäräinen , on eri asia tunnustaa Israelin valtio juutalaiseksi valtioksi, kuin vain Israelin valtioksi.

Juutalaiset ovat olleet vähemmistö asuessaan maailman kansojen keskellä,
ajettuina, vainottuina , Egyptin faraosta, alkaen.

Katsoin joku aika sitten musikaalin "Viulunsoittaja katolla", kertoo jutalaisyhteisöstä Venäjällä , pogromien aikaan.
Määräys tuli, on lähdettävä kylästä, juutalaiset eivät olleet tehneet mitään rikollista, aivan syyttä ajettiin pois.

Minusta ei ole ihme, jos he haluavat kaiken kokemansa kärsimyksen jälkeen
vaatia arabien nöyrtyvän sen verran , olisi hyvä laatia vaikka kaikkien arbimaiden yhteinen lauselma , juutalaisen Israelin valtion , juutalaisten oikeus muinaiseen maahansa, ( Abbas vata kielsi historiallisen yhteyden.)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #70

Israel on oman itsenäisyysjulistuksensa mukaan juutalainen valtio. Vaikka julistusta ei pidetä perustuslain veroisena, on valtion luonne sen itsensä mukaan kyllä selvä. Egyptiltä eikä Jordanialta vaadittu vastaavaa rauhansopimuksia solmittaessa, joten kyllä kysymyksessä on veruke.
http://www.mfa.gov.il/mfa/foreignpolicy/peace/guid...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

PLO = Palestiina? Hamas = mikä?

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Sopikoot Hamas ja Fatah ensin rauhansopimuksen keskenään, olisi sitten paljon helpompi tunnustaa mielihyvin koko Palestiina omaksi itsenäiseksi valtiokseen.
Israelin tulee lopettaa siirtokuntiensa kasvattaminen, joka estää rauhaa.

Ari Kemppainen

Onko ruotsi se maa josta meidän tulisi ottaa esimerkkiä? Ainakin varoittavia esimerkkejä http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/ruotsin_no_go...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Niitä esimerkkejä on 134 muuta Ruotsin lisäksi.
http://palestineun.org/about-palestine/diplomatic-...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

N.s .siirtokunta-alueet eivät ole kanainvälisten sopimuksien mukaan palestiinalaisten maaata.
Vihreä linja ja sisällä olevat alueet oli jätetty Israelin ja Jordanian väliseksi rajavyöhykkeeksi.

Israel rakentaa kansalaisille asuntoja , monissa paikoin arabeille kuin myös juutalaisille.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Länsiranta ja Gaza ovat miehitettyä aluetta, jonne ei kansainvälisen oikeuden mukaan saa asuttaa oman (eli miehitettyjen kannalta vieraan) valtion asukkaita (Gazan suhteen statuksesta on eriäviäkin mielipiteitä, mutta eriävät mielipiteet eivät siitä kuitenkaan Israelin valtioaluetta tee).

Tämä seikka on todettu muun muassa israelilaisissa tuomioistuimissa, vaikka Israelin valtionjohto yrittää kyllä muuta väittää.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

Minkä valtion alueetta Israel "miehittää?"
Onko kyseisillä alueilla , jokaisella neliökilometrillä ollut asutusta,
vai onko se asumatonta .?

Onko se korvamerkitty palestiinalaisille?

Israel rakentaa asumattomalle muinaiselle maalleen ,
jota arabit himoitsevat itselleen, "Jordanista Välimereen "
on heidän tavoitteensa omien lausumiensa mukaan.

"Juutalaisvaltio on arabien uskonnon vastainen ",sanoi v.2009 Egyptin presidentti Hosni Mubarak.

Siinäpä se, näin on näreet!

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

No tässäpä niitä perusteluita on (kts. esimerkiksi sivun 177 siteeraus):
S. 177:
„101. In view of the foregoing, the Court considers that the Fourth Geneva Convention is applicable in any occupied territory in the event of an armed conflict arising between two or more High Contracting Parties. Israel and Jordan were parties to that Convention when the 1967 armed conflict broke out. The Court accordingly finds that that Convention is applicable in the Palestinian territories which before the conflict lay to the east of the Green Line and which, during that conflict, were occupied by Israel, there being no need for any enquiry into the precise prior status of those territories.”
- - -
S. 183, 184:
„120. As regards these settlements, the Court notes that Article 49, paragraph 6, of the Fourth Geneva Convention provides: "The Occupying Power shall not deport or transfer parts of its own civilian population into the territory it occupies." That provision prohibits not only deportations or forced transfers of population such as those carried out during the Second World War, but also any measures taken by an occupying Power in order to organize or encourage transfers of parts of its own population into the occupied territory.

In this respect, the information provided to the Court shows that, since 1977, Israel has conducted a policy and developed practices involving the establishment of Settlements in the Occupied Palestinian Territory, contrary to the terms of Article 49, paragraph 6, just cited.

The Security Council has thus taken the view that such policy and practices "have no legal validity". It has also called upon "Israel, as the occupying Power, to abide scrupulously" by the Fourth Geneva Convention and:
"to rescind its previous measures and to desist from taking any action which would result in changing the legal status and geographical nature and materially affecting the demographic composition of the Arab territories occupied since 1967, including Jerusalem and, in particular, not to transfer parts of its own civilian population into the occupied Arab territories" (resolution 446 (1979) of 22 March 1979).

The Council reaffirmed its position in resolutions 452 (1979) of 20 July 1979 and 465 (1980) of 1 March 1980. Indeed, in the latter case it described "Israel's policy and practices of settling parts of its population and new immigrants in [the occupied] territories" as a "flagrant violation" of the
Fourth Geneva Convention.

The Court concludes that the Israeli settlements in the Occupied Palestinian Territories (including East Jerusalem) have been established in breach of international law.”
http://www.icj-cij.org/docket/files/131/1671.pdf

Alue on siis "korvamerkitty" palestiinalaisille, mutta mikään ei tietysti estä sopimasta (vaan ei sotimasta) toisin.

Voipa olla, että Mubarak on sanonut kuten kerrot, mutta kyllä hän piti solmitusta rauhansopimuksesta kiinni kuten kansainvälisessä oikeudessa pitääkin.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

Onko blogisti tutkinut Kyseisen alueen histoeriaa? Israelin historiaa?
Entä ns.palestiinalaisten?
Puolueettomasti.

Jo ei , kehoitan , historia on mielenkiintoista.

Tutkivan journalismin asiallisuudella , muuten joutuu eksyksiin.
Nykyään on otsikoita ja vähän pintaa, tätä piirrettä kritisoivat muutkin kuin minä.

Blogisi Palestiinan valtion tunnustamiseta kerää paljon kommentoijia, niin
aina, kun on kyse Israel-palestiinalaiset -konfliktista .!

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Lehtiahon(kin) kannattaisi lukea myös tämä.
http://ulkopolitist.fi/2014/09/30/onko-palestiinal...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Pekka Heliste

Ei sillä ole merkitystä, kuka asui jollakin alueella 2000-3000 vuotta. Ei silloisten ja nykyisten juutalisten välillä ole todistettavaa sukuyhteyttä.

Suurin osa on aivan muita alkuperäisiä juutalaisia.Rooman valtakunnassa 0-300 oli käynnissä suuri uskonmullistus kun juutalaisuus levisi valtakunnassa ja sai paljon kääänynnäisiä .Kiritinusko oli vain juutalaisuuden alalahko , mutta voitti juutalisuuden ensin Roomassa n 250 eteenpäin ja sen jälkeen nopeasti eri puolilla valtakuntaa.
Juutalaisuus jäi reliktiksi monin paikoin valtakunnan äärirajoilla, Espanjassa , Portugalissa, Ranskassa , nykyisen Ukrainan alueella Marokossa, Arabiassa etec

Goottien tulo 400 tienoilla katkaisi juutalaisten käännytyksen pitkäksi aikaa, asta 1200 jälkeen paavin vallan kasvun myötä juutalaisia alettin taas ahdistaa kristinuskoon, mutta melkein kaikki nykyajan juutaliset ovat noiden käännynnäisten jälkeläisiä

Pekka Heliste

Vielä 1800-luvulla aueella asui n 10000 juutalaista ja n 500000 arabia.

Juutaliset ovat pikku hiljaa työntäneet palestiinaliset syrjään ja ottvat väkisin maat haltuun.

Israel on sytemaattisesti estänyt palestiinalisten omistusoikeuden kirjaamisen, se on jo 2-3 kertaa selvitetty EU:n ja YK:n avustuksella, mutta Israel on säännönmukaisesti tuhonnut tehdyn työn. Niinpä omsitusoikeus on epäselvää, koska maareisteri on tuhottu

Sama koskee vetttä, alue kuuluu alueisiin, jossa vedestä on pulaa.Länsirannalla Israel on ryöstönyt veden itselleen ja palestiinaliset saavat vain 20 % alueen vedestä vaikka 80 % asukkaista on palestiinalaisia.

Israel on myös pilkkonut Länsirannan teillä ja palestiinalaisilal ei ole tietenkään oikeutta käyttää niitä.Israel on tarkoituksella rakentanut vain hyvin harvoja risteyksiä ja ne ovat niin matalia ja kapeita, etti isoilla kuorma-autoilla ja busseilla pääse kulkemaan.Se heikentää kuljetusmahdollisuudet olemattomiin.

Tiet pilkkovat Länsirannan arabialueet mielivaltaisetsi ja tilallisen on kierrettävä kymmeniä kilometrejä päästäkseen viljelyksilleen.

Ja risteyksissä on Israelin armeijan tarkastuspiste ja ne ovat auki vain muutaman tunnin ja jonot pidetään pitkinä

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

Kämäräinen, maailma voi määrätä ja korvamerkitä , valtioiden on itsensä päätettävä mitkä alueet siihen kuuluu ,onhan käsillä juuri Ukrainan tilanne.

Ei YK sen enempää kuin muutkaan voi Venäjän toimille muuta kuin laittaa pakotteita, tai sotia sitten.

YK onkin Israelin silmissä menettänyt merkityksensä, puolueelisena ,
vain Israelin tuomitsevana.
Muslimimaitten suuri määrä YK:SSA ja öljy , niinkuin ennekin ,öljykriisin aikaan,
pitää kansat arabien puolella.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Venäjä ja Israel ovatkin tässä suhteessa samassa veneessä (itse en mielelläni olisi).

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Pekka Heliste

Maailmassa on 200 valtiota ja niistä muslimimaita 25-30 riippuen miten lasketaan.

Merkittäviä öljyvaltioita ovat Saudi-Arabia, Irak, Iran ,Kuwait ja Arabiemiirikunnat

Ne vastaavat vain n alle 20 % maailman öljyntuotannosta, ja näistäkin Irak ja Saudi-Arabia tekevät mitä USA eli Israel käskevät eli itsenäisillä muslimimailla vaikuttajilla on vain n 5 % maailman öljyntuonnosta.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Ruotsi lakkautti yleisen asevelvollisuuden vuonna 2010 ja tunnusti Palestiinan valtion vuonna 2014.

Mitä Ruotsi edellä, sitä Suomi perässä muutaman vuoden viiveellä.

Käyttäjän amgs kuva

Pekka, jos ollaan realistisia Suomi ei mene perässä, koska on olemassa mm. se asekauppa Israelin kanssa. Suomi myy Israelille sotatavaroita. Varovaisuus menee kansainvälisten oikeuksien edelle.

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

Kukaan ei voi kiistää, etteikö öljyn saannilla ole ollut vaikutusta

suhtautumisessa arabi-öljymaihin.

Saudit ja muut olisivat rikkauksistaan voineet antaa
palestiinalaisille , omalle heimolleen, mutta näitä on vain käytetty pelinappuloina Israelia vastaan.

Ei ole toista kansan ryhmää , jolla olisi ikuinen pakolaisuus status.

Käyttäjän amgs kuva

Onhan kurdejakin kansa ilman valtionsa. Länsi-Sahara ja sen kansa on toinen kipupiste. Palestiinalaisten tilanne olisi aivan toinen, jos vastavoima ei olisi Israel. Turha on tässä kääntää asioita alueen toisten valtioiden niskoihin vain uskonnollisista syistä.

Pekka Heliste

Eivät saudit ja palestiinaliset oovat eri kansoja , ei saudeilla ole mitään velvoitteita palestiinalaisia kohtaan.

Eihän mareilla ja udmurteillakan ole mitään velvoitteita Suomea kohtaan

Suurin velvoite on juutaalisilla, jotka ovat väkivalloin ajaneet palestiinaliset kodeistaan ja miehittävät palestiinalaisten alueita

Pekka Heliste

Suomessakin karjalaliset oavtt jo komannessa, neljänneä polvessa ja heilläkin on vielä pakolaisen status

Minäkin olen pakolainen toisessa polvessa

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

Avustetaanko kurdeja , niinkuin palestiinalaisia?
Heilehän perustettiin ihan oma järjestö, YK: n kautta rahoitettu.

Maailmassa on todella muitakin pakolaisia, ei heille jaeta rahaa sukupolvesta toiseen.

Arabit olisivat saaneet valtionsa , jos olisivat halunneet samaan aikaan kin Israel.Mutta ei , alkoivat sotimaan ja kehuivat ajavansa juutalaiset mereen kahdessa viikossa.
Eipä silloin kelvannut, kaikki olisi pitänyt saada, tuumaakaan ei juutalaisille.

Juutalaiset rakastavat muinaista maataan , vaikka pieni pläntti riitti heille.

Negev, autiomaa, Hulen laakso, soinen ja moskiittojen vaivaama, kaikki kelpasi.
Suot ojitettiin , tehtiin työtä, ja maa alkoi kukoistaa.

On sanottu että Israel on työllään ansainnut maansa.
Näin on.

Arabeja alkoi tulla muista arabimaista , kun Israel sai elintason kohoamaan.
Samaan aikaan juutalaisten kanssa alueelle muutti naapurimaista suurin joukoin arabeja,työn toivossa, joten ei kaiiki palestiinalaiset ole alkuperäisiä maan asukkaita.

"Siellä ei voi kenkään asua", oli maassa käyneiden kommentit ennen .
"Maa on harvaan asuttu, täysin kurjasaa tilassa, puut on kaadettu"ym.
Mark Twainkin on kertonut näin.

Nyt ollaan ratkaisun paikalla.

Maa tullaan jakamaan, rauhaan en usko.

Pekka Heliste

Israelin mentyminen johtuu siitä, että he varastivat kaiken veden.Palestiinalaisille jäivät vain rippeet ja noista ippeistäkin palestiinalaiset joutuvat luovuttamaan ainan 80 % juutalaisille ja kytkemään juutalaiset verkkoon ilman korvausta.Se on tehokas rajoite

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Onhan se korkea aika tehdä jako loppuun ja saada rauha aikaiseksi, kun asiaa on jo vuodesta 1947 alkaen YK:ssakin toimitettu (hampaiden kiristelyä on varmasti molemmin puolin, mutta ei nykytilakaan kenenkään eduksi ole).

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset